Undersøkelse

Epilepsi - Diagnoseavklaring ved mistanke om epilepsi hos voksne, Bodø

Noen av de som henvises til Spesialsykehuset for epilepsi har ikke epilepsi, men andre anfallslidelser. Gjennom utredning, kartlegging og registrering av anfall, er målet å avklare om anfallene dine er epileptiske eller har en annen årsak, som for eksempel psykogene ikke-epileptiske (PNES).

Ved å stille riktig diagnose, kan vi tilby deg riktig oppfølging og behandling videre.
Vi sikrer at utredningen blir gjort i samsvar med dine behov, og etter ønske fra den som henviste deg.

Det er viktig med en god og forståelig formidling av diagnosen. På den måten håper vi at du blir motivert for å ta imot videre oppfølging og behandling.

Vi planlegger oppholdet ut ifra henvisningen. Oppholdet varer vanligvis mellom 1 til 2 uker.

Før

En sykepleier fra avdelingen ringer deg ca. 2 uker før planlagt innleggelse. I denne samtalen kan du fortelle om din situasjon, behov og de ønsker du har til oppholdet.
Hvis du eller andre har film av dine anfall på mobil, er det fint om du tar med deg denne. Det er også fint om du tar med det du har av anfallsbeskrivelser, eventuelt anfallskalender.

Under

Du får innkomstsamtale med lege og sykepleier/vernepleier. Vi kartlegger sykehistorien og anfallssituasjonen din, og legger en plan for oppholdet. Du får en oversikt over de avtaler du har. Deretter gjør legen en nevrologisk undersøkelse av deg.

Du får 1-2 faste sykepleier/vernepleierkontakter og en lege gjennom oppholdet i avdelingen. Du får tilbud om jevnlige samtaler med dine kontakter.

Morgenen etter innleggelsen tar vi en fastende blodprøve av deg.

For å få gjennomført en diagnoseavklaring, er det viktig at personalet på post har mulighet til å registrere og observere dine anfall. Overvåkningskamera på soverommene sender bilde til en skjerm inne på vaktrommet. På den måten kan også eventuelle nattlige anfall oppdages og kartlegges. Hvor mye, og når på døgnet du skal være på overvåkning, avtaler vi med deg.

Det er viktig at du melder fra til personalet hvis du får forvarsel, eller merker at du har anfall. Medpasienter blir også bedt om å melde fra til personalet hvis en annen pasient har anfall.

Anfallsbeskrivelsene er med på å gi et best mulig grunnlag for å avklare diagnosen.
Anfallsbeskrivelser fra pårørende eller andre nærpersoner er også nyttige bidrag for å få en god vurdering.

Under oppholdet får du EEG-undersøkelse; langtidsmonitorering med video (telemetri). Undersøkelsen kan være med på å avklare om anfallene dine er epileptiske eller ikke. I enkelte tilfeller er det ønskelig å redusere dosen du eventuelt står på av anti-epileptiske medikamenter i forkant av undersøkelsen. Vi ønsker å få registrert dine anfall, og reduksjon av medikamenter kan øke sjansen for at du får anfall under registreringen. Legen vurderer om du skal tilbake på din opprinnelige dose etter telemetri, eller om det skal gjøres endringer. Noen ganger vil vi også foreslå at du sover litt lite rett før eller under registreringen, fordi vi vet at lite søvn kan utløse anfall hos enkelte.

I noen tilfeller er det nyttig med supplerende undersøkelser, som for eksempel en vurdering av psykolog eller billed-diagnostikk.

Gjør det vondt?

EEG-undersøkelsen er ikke smertefull.
Du må være i observasjonsrommet, koblet til EEG-apparatet i 1 til 3 døgn.

Etter

Hva skjer etterpå?

Når svaret på undersøkelsen foreligger, og vi har fått kartlagt din situasjon, får du samtale og grundig informasjon av lege og sykepleier.

Den diagnostiske konklusjonen forteller om det dreier seg om epilepsi eller ikke, hva slags epilepsi og hva slags anfall du har.

Diagnosen avgjør hva som er riktig behandling videre.

Den aktuelle behandlingen/oppfølgingen blir planlagt og iverksatt i samarbeid med deg.
Ved behov, og etter ønske fra deg, kan også pårørende få informasjon og veiledning.
Legens epikrise blir sendt til den legen som har henvist deg til diagnoseavklaring.

I noen tilfeller er det behov for at du kalles inn til ny vurdering, undersøkelse eller oppfølging på SSE. Dette blir du informert om ved utskrivelse.
 

Må jeg ta medisiner?

Det avklares med behandlende lege på SSE.

Kontakt

Bodø, sentrum Nevrologisk poliklinikk, Bodø

Kontakt Nevrologisk poliklinikk, Bodø

Oppmøtested

6. etasje i K-fløya - gå inn hovedinngangen og ta heisen opp.
En bygning med et skilt på forsiden

Bodø, sentrum

Parkveien 95

8005 Bodø

Transport

Parkeringen i Bodø sentrum er avgiftsbelagt i disse tidsrommene: 

  • Mandag-fredag: kl. 08.00–17.00
  • Lørdag. kl. 08.00–15.00
  • Søndag: gratis

Parkering kan også foretas med EasyPark-appen, kode 8149.

Klikk på kartet for mer detaljert informasjon.

Kart over bygg og parkering

Klikk på bildet for stor​​ versjon o​​​g forklaringer.​

Kart over bygninger og vei

​​​

 

Praktisk informasjon

​Hvis du må endre tidspunkt for timen, kan du be om ny tid på helsenorge.no​. Her finner du også informasjon om pasientjournalen din, henvsiningsstatus og andre tjenester. 

For endring/avbestilling av poliklinisk time kan du også ringe Timeservice,  75 57 10 00. Telefontid: 08.00-15.30.

Du finner Sykehusapoteket i fløy G, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 


Åpningstider: 

Mandag-fredag: 08:00-16:00.
Helger og helligdager: Stengt.

Telefon 77 78 19 00

Biblioteket har plassering i fløy H01, samlokalisert med Lærings- og mestringssenteret.

Biblioteket er betjent mandag til torsdag kl. 10.00-14.00​.
 
Hoveddelen av bibliotekfilialens samling er medisinsk faglitteratur om somatiske lidelser og pensumlitteratur for helsefaglige utdanninger. En egen samling med tilpasset litteratur beregnet på pasienter og pårørende finnes også. Det tilbys litteratursøk for ansatte/studenter, fjernlån fra andre bibliotek, lesesalsplasser og kunde-PC.
 
Kontaktinformasjon:  somatikkbibliotek@nlsh.no

Vis hensyn når du tar bilder, filmer eller gjør lydopptak når du er på sykehuset eller ved et av våre behandlingssteder. ​Pasienter og pårørende som filmes eller fotograferes skal gi sitt samtykke. Det er ulovlig å spre bilder, lydopptak eller film av medpasienter og ansatte uten samtykke.  

Helsepersonell har taushetsplikt. Det betyr at de har plikt til å aktivt hindre at andre får kjennskap til opplysninger om pasienten de har ansvar for. Respekter derfor hvis de ber deg om å slutte å fotografere eller filme.  

PS! Hvis du ønsker å slette noe du har lagt ut på internett så kan du få hjelp til det på slettmeg.no

​Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgtjenester  

Les mer om pasientrettigheter

Nordlandssykehuset Bodø har egen frisør lokalisert i N-fløya, ikke langt fra Apoteket. Ta til venstre ved informasjonsskranken.

Åpningstider:
  • Mandag, onsdag, torsdag, fredag: 08:00-16.00 
  • Tirsdag: 10:00-18:00 

Ønsker du å gi en gave eller donasjon til en klinikk eller avdeling? Les mer om hvordan dette kan gjøres​​​​

Panorama kafè er i 9. etasje og tilbyr blant annet salatbar, baguetter, suppe, kaker og varm/kald drikke. Vi tør påstå at du finner byens beste lunsjutsikt her!

Åpningstider:

  • Mandag-fredag: 08.30-17.00
  • Lørdag-søndag: stengt

 Besøk vår egen Facebook-side for dagens meny

Narvesen ligger i 1. etasje, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 

Åpningstider: 

  • Mandag-fredag: 07.00-21.00
  • Lørdag: 09.00-20.00
  • Søndag: 10.00-20.00

Sykehusprestene er ordinerte prester i Den norske kirke og de har videreutdanning for det spesielle arbeidet i  helsesektoren. De er utdannet til å være samtalepartnere, og kan møte det enkelte menneske med støtte, veiledning eller sjelesorg, eller bare være til stede og dele stillheten. Samtalen vil alltid foregå på premissene til den som søker kontakt.

Les mer om preste- og samtaletjenesten

Presten er tilgjengelig hverdager 08.00 - 15:30. 
Tlf. 75 53 40 00


​​Det er satt opp en røykebu på parkeringsplassen ved hovedinngangen. Ut over dette er det ikke tillatt å røyke på sykehusets område.

​​​Som pasient ved Nordlandssykehuset i Bodø og Vesterålen ønsker vi at du benytter selvinnsjekk ved poliklinisk oppsatt time. Det vil si at du ved ankomst Nordlandssykehuset registrerer deg i en selvinnsjekksautomat ved å benytte fødselsdato og etternavn. Registrerer du i tillegg ditt telefonnummer, har vi mulighet til å sende deg SMS når det er din tur å komme inn til legen. Vi kan lagre nummeret ditt i journalen, slik at vi hele tiden har dine oppdaterte personopplysninger og kan sende deg påminnelser i forkant av neste time.

Dersom vi har nummeret ditt registrert i vårt system kan vi sende deg SMS dersom legen kan ta deg inn tidligere enn forventet, og du kan sitte hvor som helst i mellomtiden, fram til ti minutter før din time begynner.
 
Som første sykehus i Norge tilbyr vi betaling i automat ved lokasjon Bodø og Stokmarknes.

Har du flere timeavtaler i løpet av samme dag, behøver du kun gå i automaten etter siste gjennomførte time. Vi vil da samle eventuelle beløp, slik at du kun behøver å betale en gang, uten å måtte stå i kø i de ulike poliklinikker. Nordlandssykehuset ønsker å oppfordre alle brukere til å betale med kort. Men dersom du av ulike grunner ikke ønsker det, kan vi sende deg en faktura el du kan betale kontant i vår ekspedisjon i første etasje. Her aksepterer vi også kredittkort.

Betalingsløsningen er foreløpig ikke tilgjengelig ved radiologiske besøk.
 
Selvinnsjekk og betaling i automat fører til at du som pasient ikke behøver å henvende deg i skranken før og etter ditt besøk. Du må allikevel påberegne at det kan ta noen minutter før oppgjøret ditt er klart i automaten.
 
Dersom du har behov for assistanse til selvinnsjekk el betaling ta kontakt med pasientvert eller personalet i ekspedisjonen så vil de kunne hjelpe deg. 

Vi har trådløst nett på alle våre lokasjoner.

Gjestenettet får man tilgang til via brukernavn og passord. For å få denne tilgangen trenger man et dagspass som pasienter kan få fra resepsjonen eller avdelingen man er innlagt på. 

Zefyr hotell er lokalisert ved sykehuset i sentrum og har inngang fra Biskop Kroghs gate 21. Det er også gjennomgang fra sykehuset via hovedinngangen i Parkveien. Hotellet er døgnåpent, og det er alltid noen som tar i mot deg i resepsjonen når du kommer.

Telefon: 75 50 06 20

E-post: 

Les mer og se bilder fra Zefyr hotel

Parkering: Hotellets gjester kan parkere på egne merkede parkeringsplasser under oppholdet. OBS! Husk å hente parkeringsbevis i resepsjonen. I tillegg finnes det godt med parkeringsplasser mot betaling på sykehusets parkeringsplass, og på kommunale plasser rundt hotellet.

Om hotellet: Pasienter som bor på Zefyr må være friske nok til å klare seg selv. Det er avdelingen som har det medisinske ansvaret for behandlingen din ved sykehuset, som avgjør om du kan bo på hotellet, eller må være innlagt på avdelingen.

Alle rommene har minst to senger, eget bad, kjøleskap og TV på rommet. Trådløst internett er gratis for hotellets gjester. Frokost er inkludert i romprisen. Lunsj, middag og kveldsmat er til salgs i hotellets restaurant for de som ikke har alle måltider inkludert.

Det finnes også et enklere mattilbud, samt kioskvarer, til salgs i hotellets resepsjon hele døgnet. Det er TV og trådløst internett på alle rom.

Pasienthotellet eies av Nordlandssykehuset HF og driftes av Norlandia. Resepsjonen er bemannet med en sykepleier døgnet rundt. Denne personen kan være behjelpelig med råd og informasjon.