Den gode samtalen

Vardesenteret ved Nordlandssykehuset tar imot pasienter og pårørende som har eller har opplevd kreftsykdom.

Publisert 10.07.2024
Kvinner som sitter i stoler

Foto: Ida Kristin Dølmo

Elin Sommerli (til venstre) har vært frivillig i Vardesenteret i to år, mens Eve Evjen har vært frivillig siden 2016.

- Å jobbe med mennesker uansett diagnose er givende. Det fine med å jobbe på Vardesenteret er at vi har tid. Vi kommer tett på alle de fine gjestene våre og får ta del i små og store sorger og gleder. Her føler vi at vi kan gjøre en forskjell bare ved å være et medmenneske.

Det sier senterkoordinator Katrin Aakre ved Vardesenteret i Nordlandssykehuset.

Vardesenteret er et samarbeid mellom Nordlandssykehuset og Kreftforeningen og er et gratis tilbud til pasienter som har kreft, eller som har gjennomgått kreftbehandling. I fjor hadde Vardesenteret 3 500 besøkende. Tilbudet er også for pårørende som trenger en hjelpende hånd.

- Vi omtaler oss som veivisere, for ofte kan vi vise vei til ulike tilbud hos oss og hos andre.

En person med langt hår

Foto: Ida Kristin Dølmo

Senterkoordinator Katrin Aakre ved Vardesenteret i Bodø.

Mange frivillige

Ved Vardesenteret i Bodø er det to ansatte, senterkoordinator Katrin Aakre og konsulent Lena Hansen. I tillegg har de 60 frivillige med ulike roller: Et vertskap som tar imot besøkende og gir daglig servering og støttesamtaler fra kompetente likepersoner, og som arrangerer turer og strikkekafé.

Vardesenteret har frivillige jurister som gir gratis rettshjelp, samt frivillige som har et særlig ansvar for å skape et treffpunkt for barn og unge som pårørende.

- Det å få være med på å skape et sted med innhold som kan gjøre hverdagen kanskje litt lettere for de som blir rammet av kreft er utrolig givende. Dette er noe som skapes i fellesskap mellom gode kollegaer, samarbeidspartnere og ikke minst alle de flotte frivillige som gir av sin tid.

Anne Grethe fikk kreft med spredning

Da Anne Grethe Hansen (70) fikk kreftdiagnosen, fant hun fram krefter hun ikke visste hun hadde. I dag er hun frivillig på Vardesenteret.

Les hele intervjuet med Anne Grethe her
En kvinne med hvitt hår

Mange kommer til Vardesenteret fordi de skal til en kontroll eller behandling, og som trenger å sitte litt i forkant.

- Noen har reist hjemmefra tidlig på nattmorgenen og er slitne, andre trenger bare å få ut litt av den spenningen som bygger seg opp før et sykehusbesøk. Noen trenger å prate eller få hjelp til helt konkrete spørsmål om for eksempel rettigheter rundt sykepenger, utfordringer med reiseregninger, hvilken hjelp man kan få i hjemkommunen sin og lignende. Det er opp til pasienten hva hen vil bruke tiden sin til, sier Aakre.

En person som kutter tomat

Foto: Ida Kristin Dølmo

Som frivillig er Elin Sommerli med på å lage mat til gjestene som kommer. Frivillige ved Vardesenteret lager også i stand fruktbeger til pasienter som får cellegift i sykehuset.

Pause fra tankene

Aakre forteller at en del kommer til Vardesenteret med høye skuldre, særlig første gangen de er innom.

- Da er det godt å se at skuldrene senker seg når de blir tatt så varmt imot av våre kompetente frivillige. Gjestene våre får en god stol å sitte i, en kopp i handa og utsikt. Hos oss kan du møte andre som er i en lignende situasjon eller snakke med en likeperson som har hatt egen krefterfaring, og som er kurset til å ha støttesamtaler.

Fra september tilbyr Vardesenteret ukentlig mindfulness for deg som ønsker å øve på å være tilstede i deg selv og eget liv.

- Når du praktiserer mindfulness kan du gi seg selv en pause fra tanker om fortiden og fremtiden og å øve på å bare være. Dette kan være ekstra vanskelig når man må forholde seg til kreftsykdom.

Les mer om hva som skjer på Vardesenteret i Bodø på Kreftforeningen sine sider.

En gruppe kvinner som sitter i en stue

Foto: Ida Kristin Dølmo

Eve Evjen, Elin Sommerli og senterkoordinator Katrin Aakre tar seg god tid til pasienter og pårørende som er rammet av kreft. Det er her den gode samtalen finner sted.