-
Informasjon til pasienter angående Spesialistlege ASEr du pasient eller pårørende og usikker på hva som skjer når Spesialistlege AS avslutter sine pasientbehandlinger?
Spesialistlege AS informerte 19. august i år om at de i løpet av kommende uker vil avslutte all pasientbehandling tilhørende Nordlandssykehuset og Universitetssykehuset Nord-Norge. Spesialistlege AS har uttalt at de vil bidra til at overføringen skjer på best mulig måte for berørte pasienter.
Inntil overføring har skjedd, er det Spesialistlege AS som har behandlingsansvaret for pasienter som i dag mottar behandling i regi av Spesialistlege AS.
Nordlandssykehuset vil i samarbeid med Spesialistlege AS sikre at alle berørte pasienter tilhørende Nordlandssykehuset blir fulgt opp på en forsvarlig og trygg måte. Nordlandssykehuset er forberedt på å overta behandlingsansvaret for de pasientene som vurderes i behov av videre behandling/oppfølging. Psykisk helse- og rusklinikken har etablert egne mottaksteam som står klar for å ta imot og håndtere overføringer fra Spesialistlege AS.
Pasienter som overføres fra Spesialistlege AS til sykehuset, vil fortløpende bli kontaktet av mottaksteamene for å avklare og avtale det videre behandlingsforløpet. Pasienter som Spesialistlege AS vurderer ikke har behov for videre behandling/oppfølging, vil ikke bli overført til sykehuset og vil derfor ikke bli kontaktet av mottaksteamene våre. Det er Spesialistlege AS som har ansvaret for å informere og ha dialogen med pasienter som ikke skal overføres til sykehuset.
Berørte pasienter og pårørende kan ved behov og innenfor ordinær åpningstid (hverdager mellom kl. 09.00 og 15.00) henvende seg til følgende:
Pasienter over 18 år
Vesterålen/Lofoten: 75424000
Salten/Bodø: 75501600
Pasienter under 18 år:
Vesterålen/Lofoten: 75599739
Salten/Bodø: 75598571
Ved behov for akutt helsehjelp må pasientene ta kontakt med sin fastlege eller lokal legevakt.

Seksjon for pasientsikkerhet
Seksjon for pasientsikkerhet er en av fem seksjoner i fagavdelingen. Seksjonen er en støttende funksjon for ansatte i å ivareta pasientsikkerhet, forebygging av skader og kvalitetsforbedring.
Les mer om våre ansvarsområder:
Tidligere vinnere
2020 - Kirurgisk klinikk avdeling Vesterålen
2019 - Kvinneklinikken
2018 - Avdeling for kreft og lindrende behandling
2017 - Stopp Sepsis
2016 - Barnemedisinsk post
2015 - BUPA
2014 - Prehospital klinikk
2013 - Prosjekt Slagalarm
I Norge benyttes GTT-metoden i alle helseforetak for å avdekke forekomst av pasientskader, lokalt og nasjonalt, over tid. Metoden innebærer å undersøke 20 tilfeldig utvalgte pasientopphold ut fra forhåndsdefinerte markører som kan indikere skade eller uønskede hendelser. En liste med triggere (ord/begrep/kategorier) bidrar til å sile ut pasientopphold hvor journalen - med høyere sannsynlighet - dokumenterer pasientskade.
Journalundersøkelsen utføres av et GTT-team bestående av en lege og to sykepleiere.
I Nordlandssykehuset har vi sju team som gransker somatiske opphold. Seksjon for pasientsikkerhet er ansvarlig for opplæring, rådføring og innrapportering til Helsedirektoratet.
Dessverre opplever sykehuset uønskede hendelser i form av alvorlig skade og/eller død. Å lære av disse hendelsene er et viktig steg i å forbygge lignende hendelser
(Fra HDIR)Helsetjenesten må lære av uønskede hendelser for å forsøke å hindre at det samme skjer igjen. For å forstå årsakene til de uønskede hendelsene må hendelsene analyseres. Noen ganger kan det være enkelt. Andre ganger er det vanskelig å finne alle bakenforliggende årsaker uten å gjøre en grundig analyse. Det er viktig å huske at selv om en hendelsesanalyse ser bakover, gjøres den for å forebygge nye hendelser i fremtiden.
Hendelsesgjennomgang og Hendelsesanalyse har begge til felles at de ønsker å forstå de bakenforliggende faktorene som forårsaket skaden/død. Begge metodene sikter å finne forbedringspunkter på systemnivå, ikke å plassere skyld. Som regel er det flere forhold som fører til et uheldig eller uønsket utfall.
Hendelsesgjennomgang er mindre ressurskrevende enn hendelsesanalyser, blant annet fordi det gjøres et felles intervju av alle involverte for å finne tiltak som kan forhindre eller forebygge at noe lignende skjer igjen. Seksjon for pasientsikkerhet har ansvaret for at klinikksjefer og stab får nødvendig opplæring til å gjennomføre hendelsesgjennomganger, og bistår i arbeidet om ønskelig.
Hendelsesanalyse er mer omfattende. Det gjøres individuelle intervjuer med de involverte, og det skrives en relativt omfattende rapport. Prosessen i en hendelsesanalyse vil alltid ledes av en ansatt i seksjon fra pasientsikkerhet, som en ekstern og objektiv part.
Har du en og ide for forbedring på ditt arbeidssted, men usikker på hvordan du skal gå frem, møter du motstand fra kollegaer/ansatt eller ønsker du en god framgangsmåte? Ta kontakt med oss så hjelper vi gjerne deg/dere steg for steg.
Eksempler på noe man kan ta opp med forbedringspoliklinikken.
- Redusere matavfall, avfall, forbruk
- Sjekkliste/kvalitetssikring
- Bedre flyt
- Ressursplanlegging
- Redusere hyppig rapporterte avvik
Seksjon for pasientsikkerhet har stor kompetanse innen forbedring i komplekse systemer.