Dialogmeldinger bør brukes mer
Nordlandssykehuset innførte fastlegedialog (også kalt dialogmeldinger) fra september i år. Vi ønsker at disse tas i bruk i større grad enn til nå.
Trine Kaspersen, konstituert ass. leder Senter for klinisk støtte og dokumentasjon
Publisert 05.05.2022
Sist oppdatert 11.07.2024
Ordningen med dialogmeldinger skal sikre at meldinger mellom leger/behandlere i helseforetak og primærhelsetjenesten sendes korrekt. Den skal bidra til informasjonsutveksling og god samhandling for pasienter i behandlingsforløp.
Dialogmeldingene skal brukes når pasienten er i et behandlingsforløp og det skal kunne erstatte brev, telefoner og feil bruk av elektroniske henvisinger. Meldingene blir også et dokument i pasientens journal.
Eksempler på bruk av dialogmeldinger i spesialisthelsetjenesten
- Innhente tilleggsinformasjon knyttet til mottatt henvisning for å kunne gi riktig vurdering og prioritet. Start da dialogmeldingen med å opplyse hvilken henvisning det dreier seg om.
- Behov for informasjon eller dialog knyttet til inneliggende pasient eller poliklinisk forløp, herunder om legemiddelbehandling.
- Etterspørre tilleggsopplysninger.
Dialogmelding skal ikke benyttes ved
- Øyeblikkelig-hjelp avklaringer eller funn av alvorlig karakter. I slike tilfeller må telefonkontakt benyttes.
- Lengre faglige utredninger. Bruk da heller vanlig notat, henvisning eller epikrise.
- Generelle råd som ikke er aktuelle for behandling av aktuell pasient.
- Administrative diskusjoner som arbeidsfordeling mellom spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten.
Se også nyheten "Dialogmeldinger mellom legekontor og Nordlandssykehuset er innført"