Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Diagnose

Øyekatarr (konjunktivitt), Bodø

Det er forskjellige former for øyekatarr (konjunktivitt). Øyekatarr kan ofte skyldes allergi, virus eller bakterier, og den kan være akutt eller kronisk. Det er i seg selv ikke en farlig øyesykdom. Øyekatarr diagnostiseres og behandles vanligvis hos fastlegen. Dersom dette ikke gir noen bedring, kan fastlegen vurdere å henvise deg til øyelege.

Øyekatarr kjennetegnes av rennende, røde eller såre øyne. Ved kraftig øyekatarr, bør du kontakte lege.

Les mer på helsenorge.no

Bindehinnen er en tynn, gjennomsiktig hinne som forbinder øyelokket til øyeeplet. Dette gjør at partikler ikke kan komme bakover i øyehulen. Behandlingen du får er avhengig av symptomene og hvilken øyekatarr du har.

Henvisning og vurdering

Dersom du har blitt behandlet hos fastlege og har forverring eller ingen bedring av øyekatarren, kan fastlegen vurdere å henvise deg til øyelege. Fastlegene henviser som oftest til avtalespesialist utenom sykehus. Ventetiden for å komme inn hos øyelege kan variere noe, avhengig av opplysningene om ditt tilfelle som er gitt i henvisningen.

For å utelukke hvilke øyekatarr det er og for å gi riktig behandling til pasienten er det viktig at fastlegen har sett på ulike faktorer. Det kan være:

  • Er det hevelse rundt øyet?
  • Er øyet gjenklistret om morgen?
  • Hvilket farge er det på pusset?
  • Har pasienten en kjent allergi fra før?
  • Svi og kløe i øyet/øynene?
  • Er øyekatarr ensidig eller på begge øynene?
  • Er det startet opp med behandling og i tilfelle hvilken behandling har blitt gitt?

Fastlegen bør ta synstest av pasienten hvis mulig. Det tas synstest av hvert øye for seg selv og av begge øynene.

Utredning

Øyelegen vil stille deg ulike spørsmål for å kartlegge hvilken type øyekatarr du har. Noen av spørsmålene kan være om det er andre i familien som har øyekatarr eller om du er forkjølet eller tett i nesen. Legen vil også spørre deg om du er plaget med svie og kløe i øyet/øynene og om øyet/øynene er gjenklistret om morgen.

Dersom du har fått medisinsk behandling av din fastlege, er det viktig at du informerer øyelegen om dette. Dette skal også komme frem i henvisningen fra fastlegen. Øyelegen kan også finne det nødvendig med flere undersøkelser. For å finne ut hvilke bakterier som er årsak til øyekatarren, kan det tas ulike dyrkningsprøver.

Behandling

Øyekatarr kan skyldes bakterier, virus eller allergi. Den kan være akutt eller kronisk. Den vanligste behandlingen er øyendråper eller øyesalve. Ved allergi kan det også være aktuelt å behandles med allergitabletter.

Dersom du har sterke symptomer, kan det hjelpe å skylle øyet hver morgen. Dette kan være med på å redusere plagene. Du kan skylle med øyebadevann uten konserveringsmidler. Dette kjøper du på apoteket. Du kan også koke opp vann med salt i og bruke dette når det er lunkent. Du må prøve å unngå plasser der det er røyk, vind og kulde. Det er også lurt å unngå maskara og øyemidler med konserveringsmidler i. Alle disse faktorene kan være med på å forverre plagene.

Oppfølging

Det er viktig å vaske hendene godt, og det er lurt å ha separate håndklær. Smitten skjer gjennom kontaktsmitte eller ved at du berører samme gjenstand, som for eksempel dørhåndtak. Øyekatarr kan også smitte via dråpesmitte.

Vær oppmerksom

Personer kan reagere ulikt på medisiner. Hvis symptomene endrer seg, er det viktig at du raskt tar kontakt med legen din.

Kontakt

Bodø, sentrum Øye poliklinikk og operasjon, Bodø

Kontakt Øye poliklinikk og operasjon, Bodø

Oppmøtested

R-fløy, 1. etasje. For lettere adkomst, bruk inngang fra Rensåsgata (området er skiltet). Parkeringsplasser tilgjengelig. Bruk innsjekkingsautomaten i R/S-fløy. 

Rensåsgata

For lettere adkomst til Øyepoliklinikken, bruk inngang ved Rensåsgata (motsatt side av hovedinngangen).
En bygning med et skilt på forsiden

Bodø, sentrum

Parkveien 95

8005 Bodø

Transport

Parkeringen i Bodø sentrum er avgiftsbelagt i disse tidsrommene: 

  • Mandag-fredag: kl. 08.00–17.00
  • Lørdag. kl. 08.00–15.00
  • Søndag: gratis

Parkering kan også foretas med EasyPark-appen, kode 8149.

Kart over bygg og parkering

 

Praktisk informasjon

​Hvis du må endre tidspunkt for timen, kan du be om ny tid på helsenorge.no​. Her finner du også informasjon om pasientjournalen din, henvsiningsstatus og andre tjenester. 

For endring/avbestilling av poliklinisk time kan du også ringe Timeservice,  75 57 10 00. Telefontid: 08.00-15.30.

Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling kan du ha rett til å få dekket nødvendige utgifter. Les mer om dine rettigheter

Parkeringen i Bodø sentrum er avgiftsbelagt i disse tidsrommene: 

  • Mandag-fredag: kl. 08.00–17.00
  • Lørdag. kl. 08.00–15.00
  • Søndag: gratis

Parkering kan også foretas med EasyPark-appen, kode 8149.

Kart over bygg og parkering

 

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved Nordlandssykehuset med buss. Sjekk ut reisnordland.no for rutetider.​

Pasientreiser ivaretar organiseringen av rekvirerte reiser for Nordlandssykehuset, les mer om pasientreiser Nordlandssykehuset

Du finner Sykehusapoteket i fløy G, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 


Åpningstider: 

Mandag-fredag: 08:00-16:00.
Helger og helligdager: Stengt.

Telefon 77 78 19 00

Du kan koble deg på trådløst nettverk.
Nettverksnavn: HN-GJEST
Du trenger ikke oppgi passord

Panorama kafè er i 9. etasje og tilbyr blant annet salatbar, baguetter, suppe, kaker og varm/kald drikke. Vi tør påstå at du finner byens beste lunsjutsikt her!

Åpningstider:

  • Mandag-fredag: 08.30-17.00
  • Lørdag-søndag: stengt

For meny, se egen side

Sykehusprestene er ordinerte prester i Den norske kirke og de har videreutdanning for det spesielle arbeidet i  helsesektoren. De er utdannet til å være samtalepartnere, og kan møte det enkelte menneske med støtte, veiledning eller sjelesorg, eller bare være til stede og dele stillheten. Samtalen vil alltid foregå på premissene til den som søker kontakt.

Les mer om preste- og samtaletjenesten

​Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgtjenester  

Les mer om pasientrettigheter

Ønsker du å gi en gave eller donasjon til en klinikk eller avdeling? Les mer om hvordan dette kan gjøres​​​​

Biblioteket har plassering i fløy H01, samlokalisert med Lærings- og mestringssenteret.

Biblioteket er betjent mandag til torsdag kl. 10.00-14.00​.
 
Hoveddelen av bibliotekfilialens samling er medisinsk faglitteratur om somatiske lidelser og pensumlitteratur for helsefaglige utdanninger. En egen samling med tilpasset litteratur beregnet på pasienter og pårørende finnes også. Det tilbys litteratursøk for ansatte/studenter, fjernlån fra andre bibliotek, lesesalsplasser og kunde-PC.
 
Kontaktinformasjon:  somatikkbibliotek@nlsh.no

Vis hensyn når du tar bilder, filmer eller gjør lydopptak når du er på sykehuset eller ved et av våre behandlingssteder. ​Pasienter og pårørende som filmes eller fotograferes skal gi sitt samtykke. Det er ulovlig å spre bilder, lydopptak eller film av medpasienter og ansatte uten samtykke.  

Helsepersonell har taushetsplikt. Det betyr at de har plikt til å aktivt hindre at andre får kjennskap til opplysninger om pasienten de har ansvar for. Respekter derfor hvis de ber deg om å slutte å fotografere eller filme.  

PS! Hvis du ønsker å slette noe du har lagt ut på internett så kan du få hjelp til det på slettmeg.no

Nordlandssykehuset Bodø har egen frisør lokalisert i N-fløya, ikke langt fra Apoteket. Ta til venstre ved informasjonsskranken.

Åpningstider:
  • Mandag, onsdag, torsdag, fredag: 08:00-16.00 
  • Tirsdag: 10:00-18:00 

Narvesen ligger i 1. etasje, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 

Åpningstider: 

  • Mandag-fredag: 07.00-21.00
  • Lørdag: 09.00-20.00
  • Søndag: 10.00-20.00

​​Det er satt opp en røykebu på parkeringsplassen ved hovedinngangen. Ut over dette er det ikke tillatt å røyke på sykehusets område.

Det er ønskelig at du benytter selvinnsjekk ved poliklinisk time når du ankommer sykehuset. Det står innsjekksautomater ved hovedinngangen og ved enkelte steder i alle etasjene. 

Her bruker du fødselsdato og etternavn for registrering.

Betaling

Du kan betale ved de samme innsjekkingsautomatene. Har du flere timeavtaler i løpet av samme dag, behøver du kun gå i automaten etter siste gjennomførte time. Vi vil da samle eventuelle beløp, slik at du kun behøver å betale en gang. Regn med noen ekstra minutter før oppgjøret blir klart i automaten.

Dersom du av ulike grunner ikke ønsker å betale på automaten, kan du henvende deg til vår ekspedisjon i 1. etasje. 

Betalingsløsningen er foreløpig ikke tilgjengelig ved radiologiske besøk.
 
Har du behov for assistanse til selvinnsjekk eller betaling, ta kontakt med pasientvert eller personalet i ekspedisjonen så vil de kunne hjelpe deg. 

Vi har trådløst nett på alle våre lokasjoner.

Gjestenettet får man tilgang til via brukernavn og passord. For å få denne tilgangen trenger man et dagspass som pasienter kan få fra resepsjonen eller avdelingen man er innlagt på. 

Zefyr hotell er lokalisert ved sykehuset i sentrum og har inngang fra Biskop Kroghs gate 21. Det er også gjennomgang fra sykehuset via hovedinngangen i Parkveien. Hotellet er døgnåpent, og det er alltid noen som tar i mot deg i resepsjonen når du kommer.

Telefon: 75 50 06 20

E-post: 

Les mer og se bilder fra Zefyr hotel

Parkering: Hotellets gjester kan parkere på egne merkede parkeringsplasser under oppholdet. OBS! Husk å hente parkeringsbevis i resepsjonen. I tillegg finnes det godt med parkeringsplasser mot betaling på sykehusets parkeringsplass, og på kommunale plasser rundt hotellet.

Om hotellet: Pasienter som bor på Zefyr må være friske nok til å klare seg selv. Det er avdelingen som har det medisinske ansvaret for behandlingen din ved sykehuset, som avgjør om du kan bo på hotellet, eller må være innlagt på avdelingen.

Alle rommene har minst to senger, eget bad, kjøleskap og TV på rommet. Trådløst internett er gratis for hotellets gjester. Frokost er inkludert i romprisen. Lunsj, middag og kveldsmat er til salgs i hotellets restaurant for de som ikke har alle måltider inkludert.

Det finnes også et enklere mattilbud, samt kioskvarer, til salgs i hotellets resepsjon hele døgnet. Det er TV og trådløst internett på alle rom.

Pasienthotellet eies av Nordlandssykehuset HF og driftes av Norlandia. Resepsjonen er bemannet med en sykepleier døgnet rundt. Denne personen kan være behjelpelig med råd og informasjon.