Vant pris for bacheloroppgave om skjermbruk
Fysioterapeut Sara Marie Langvatn Krumsvik ved Nordlandssykehuset og medstudent Margit Nikoline Langballe har vunnet Norsk Fysioterapeutsforbunds studentpris 2024 for sin bacheloroppgave.
- Det var en veldig fin overraskelse å få utdelt denne prisen. Vi har jobbet ganske mye med denne oppgaven, så det var veldig oppmuntrende å få lønn for arbeidet vi har gjort. Vi har gjennom arbeidet ønsket å kunne presentere en oppgave som vi kan stå inne for, og det å få tildelt denne prisen bekrefter at vi klarte å få det til. Det gir inspirasjon til å fortsette og å lære mer om fysioterapifaget, og det motiverer til å ta en master senere.
Det sier fysioterapeut Sara Marie Langvatn Krumsvik ved Nordlandssykehuset.
Med bacheloroppgaven «Passiv skjermtid og motorisk utvikling hjå barn i førskulealder i eit fysioterapeutisk perspektiv – ein litteraturstudie» fikk hun Norsk Fysioterapeutforbunds studentpris for 2024.
Prisen vant hun sammen med sin medstudent Margit Nikoline Langballe ved UiT.
Ny kunnskap
I bacheloroppgaven har de besvart på problemstillingen «Kva forskingsbasert kunnskap finnast om påverknadane passiv skjermtid har på motorisk utvikling hjå barn i førskulealder, 0-6 år?».
- De mest sentrale funnene våre viser at det er sprikende funn på om passiv skjermtid har sammenheng med grovmotorisk og finmotorisk utvikling. Det er derimot sterkere holdepunkt for at det er en sammenheng mellom passiv skjermtid og reduserte kognitive og sosiale ferdigheter, som kan ha indirekte påvirkning på motorisk utvikling, forteller Krumsvik.
Det viste seg også at lav sosioøkonomisk status, foreldre i jobb og høy skjermtid for mor gir høyere skjermtid hos barna.
- Vi ser dermed at studien vår kan bidra med ny kunnskap om viktige samtaleområder som fysioterapeuter eller annet helsepersonell kan ta opp med foreldre og foresatte når det kommer til skjermbruk hos barna. Det kan være hensiktsmessig å ha en samtale om foreldrenes egen skjermtid, og hvordan det har innvikrning på vaner og utvikling hos barna, samt hvilke aktiviteter barna har når foreldre er på eller kommer hjem fra jobb. Lav sosioøkonomisk status viser seg å være en risikofaktor for høy skjermtid, og det vil være av betydning for folkehelsearbeidet.
Skjermbruk og utvikling
På spørsmål hvorfor de valgte dette temaet da de skulle skrive bacheloroppgave, svarer fysioterapeuten at barnefysioterapi og folkehelse er noe de begge interesserte seg for under studiet.
- Vi har begge kjent på at vi vet for lite om hvordan skjermbruk påvirker oss opp gjennom årene. Vi har lurt på hvordan skjermbruken kan påvirke mennesker, og ikke minst den neste generasjonen som har betydelig mer skjermtid fra veldig lav alder, i forhold til tidligere generasjoner.
Som fysioterapeuter, for eksempel på helsestasjonen, jobber de med å kartlegge og oppdage barn som har forsinka motorisk utvikling, gjerne sammen med annet helsepersonell.
- En del av arbeidet går ut på å gi råd til foreldre om hvordan en kan hjelpe barnet til å få optimal motorisk utvikling. Anbefalinger om skjermtid inngår i dette arbeidet, og det vil være viktig for fysioterapeuter å ha god forståelse for sammenhengen mellom skjermbruk og motorisk utvikling for å stå trygt i den faglige rådgivningen til foreldre.
Godt samarbeid
Etter å ha jobbet med denne bacheloroppgaven, sitter Krumsvik igjen med ei god erfaring om hvor viktig det er med samarbeid.
- Det at vi har vært to om å jobbe med denne oppgaven har vært avgjørende for resultatet. Det er tidsbegrenset hvor mye en kan få til på en bacheloroppgave, og det å kunne dele på arbeidet gjør det mye mer tidseffektivt. Samtidig har det være godt å samarbeide med Margit Nikoline, da vi har hjulpet hverandre ut av perioder med for stort eller for lite detaljfokus. Samtidig har vi spilt på hverandres styrker og utfylt hverandres svakheter.
Vi gratulerer!