Kronikk

UNN og Nordlandssykehuset står sammen om PCI

Universitetssykehuset Nord-Norge HF (UNN) og Nordlandssykehuset HF (NLSH) jobber tett sammen om å løse oppdraget fra Helse Nord vedrørende organiseringen av PCI-behandlingen i Nord-Norge.

Administrerende direktør i UNN, David Johansen og administrerende direktør i Nordlandssykehuset, Siri Tau Ursin
Publisert 06.11.2024
En gruppe mennesker som poserer for et bilde

Mediebildet kan gi inntrykk av at samarbeid er fraværende, og at det kun er uenighet mellom sykehusene som behandler pasienter med akutt hjerteinfarkt her i nord. Det er langt unna den virkeligheten vi lever i. Vår hverdag preges av faglig samhandling om pasienter og samarbeid på ledelsesnivå. Heldigvis.

Vi skal ivareta pasientene

Mange har stilt spørsmål ved om det er mulig å etablere tillit og skape et godt samarbeidsklima etter den vanskelige PCI-prosessen som utspant seg tidligere i år.

Vi tror det er mulig. Vårt mål er at den valgte løsningen skal ivareta pasientene på en trygg og god måte uavhengig av hvilket av våre to sykehus behandlingen skjer på.

Etter at styret i Helse Nord i juni besluttet at UNN skal drive dagtilbudet for invasiv kardiologi (PCI) i Bodø og ha ansvar for døgndrift i Tromsø, har vi brukt tid på å bli kjent med hverandre og bygge relasjoner. Vi har startet relasjonsbyggingen på det øverste ledernivå og koblet på mellomlederne og fagmiljøene etter hvert. Vår tenking er at vi som toppledere må gå foran, vise vei og være tydelig på hva vi skal oppnå.

Hva har vi oppnådd så langt?

Foreløpig resultat av møter og dialog er at vi har etablert en felles forståelse for oppdraget fra Helse Nord, og sett på mulige løsninger. Vi er enige om at det skal etableres en samarbeidsavtale mellom UNN og NLSH som skal styrebehandles i de respektive styrene.

Videre har vi sett på ulike driftsmodeller for å få til et godt samarbeid. Modellen som vi jobber videre med nå, er basert på å ha pasienten i fokus og på et tett og avklart samarbeid mellom UNN og NLSH.

Vi jobber også med å få til avtaler for god og fornuftig bruk av personell, lokaler og utstyr. Det er nedsatt to arbeidsgrupper med representanter fra UNN og NLSH som utreder og ser nærmere på henvisningsflyt for pasienter og driftsavtaler. Avtalene skal være forutsigbare og av god kvalitet for alle.

Konstruktivt arbeid

UNN og Nordlandssykehuset jobber konstruktivt med oppdraget vi har fått. Vi ønsker med denne kronikken å fortelle befolkningen og pasientene i Nord-Norge at det er fremdrift i planlegging og prosess, og at vi som ledere har tro på at vi skal få dette til.

Vi er også opptatte av at fagfolkene våre, de som står i front med pasienter i sine hender, skal føle seg trygge og ivaretatte. Det krever at vi omtaler hverandre på en respektfull måte og viser vilje til å samarbeide.

Hvor er de voksne?

I Helse Nord sitt siste styremøte ble det stilt spørsmål om «hvor er de voksne?» i denne saken. Vi som er ledere på øverste nivå i spesialisthelsetjenesten, har et særskilt ansvar for å opptre på en respektfull og ryddig måte. Dette ansvaret er vi oss bevisst. At vi som toppledere står sammen i krevende oppdrag, er viktige signaler til omgivelsene våre. Samtidig må vi få påpeke at vi alle er «voksne» i slike saker. Vi har alle en plikt til å opptre saklig, respektfullt og ryddig overfor hverandre, uansett hvor uenige og hvor urettferdig vi føler ting kan være. Dette gjelder både våre ledere, medarbeidere, politikere og media. 

Ødeleggende mediefokus

Det medieskapte inntrykket av at fagmiljøer ved sykehusene våre overhodet ikke kan samarbeide, er ikke korrekt. Riktig nok finnes det eksempler på utfordrende samarbeid og faglig uenighet, men dette karakteriserer ikke hverdagen. PCI-tilbudet ble etablert ved at UNN bidro til å bygge opp tilbudet i et samarbeid med fagfolkene i Bodø. Vårt helsepersonell står side om side og jobber for å gi et best mulig tilbud til pasientene i nord. Det er derfor uheldig at media stadig forsøker å lage en svært ensidig og mangelfull fremstilling av situasjonen.


Bra for pasienter og ansatte

Vi jobber for at oppdraget vi har fått skal resultere i en bra løsning for våre pasienter og ansatte. Og som Henry Ford så klokelig har sagt det: å komme sammen er en begynnelse, å holde sammen er framgang og å samarbeide er suksess. Det tror vi på.