Et barnevennlig sykehus

Troy (8) har i løpet av livet brukt flere hundre døgn på sykehus

Siden Troy har cerebral parese (CP) er han nødt til å gjennomgå mange prosedyrer på sykehus. Et barnevennlig sykehus har derfor vært svært viktig for han og mamma Monica.

Ulrikke Jenssen Følvik, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 24.08.2022
Sist oppdatert 04.04.2023

Gutt som ser på bamse som sitter foran han

Troy med mamma Monica Tangen, barnesykepleier Hege Pettersen og Hippo.

Med over 100 døgn på sykehus har åtteåringen blitt mer og mer tydelig på hvordan han ønsker å bli behandlet på sykehus.

- Troy skal gjennomgå ganske mange store operasjoner fremover og er allerede lei av å tilbringe tid på sykehus. Og etter en traumatisk opplevelse på et annet sykehus i forbindelse med narkose har vi måttet starte helt på nytt med å bygge tillit. Den hendelsen var så alvorlig for Troy at det ble registrert som traumeopplevelse, forteller mamma Monica Tangen.

God​​e samtaler

Et av inngrepene Troy må gjennomføre er å fylle på baklofenpumpen. Han får baklofen intratekalt, noe som betyr at pumpen er operert inn i magen og medikamentpåfyll gjøres via en steril nål som stikkes gjennom huden inn i pumpekammeret. Denne sender ut baklofen som demper smertefulle spasmer i kroppen.

Lege, sykepleier, pasient på åtte år sitter på fanget til mammaen

Barnesykepleier Hege Pettersen og overlege Lars Haukland har kjent Troy siden han var nyfødt på prematuravdelingen. Nå bruker de ekstra god tid til å gjenoppbygge tilliten hans til sykehus og lytte til hans ønsker rundt behandlingen. De har blant annet introdusert han for Hippo.

- Å fylle på baklofenpumpen er egentlig ikke et stort inngrep, men han synes det er veldig skummelt. Planen var derfor å legge han i narkose for å gjennomføre inngrepet. Siden han har hatt en dårlig opplevelse med narkose ville han ikke det. Da tok vi en prat med barnesykepleier Hege for å finne en bedre løsning, sier Monica.

Gutt som er pasient ser på sykehusklovnene på ipad

Troy har nettopp gjennomført et bytte av baklofen helt uten narkose og helt uten medisin. Etterpå fikk han hilse på sykehusklovnene via iPad hos barne- og ungdomsarbeider Silje Hageengen Lundeng.

"Et ba​​rnevennlig sykehus"
Nordlandssykehuset har siden 2018 jobbet med prosjektet "Et barnevennlig sykehus".

- ​Vi ønsker å ivareta barn og unge på en god måte i forbindelse med undersøkelser, prosedyrer og behandling. Vi ønsker å unngå tvang, med mindre vi er absolutt nødt til å gjøre det ut i fra den medisinske tilstanden til barnet. Barn har rett på tilpasset informasjon og til å ytre sin mening, noe vi som helsepersonell skal ivareta, forteller Hege.

Gutt som sitter ved bord å ser på bamse ikledd sykehusklær

Troy og Hippo er gode venner!

"Et barnevennlig sykehus" ​har flere fokusområder, deriblant Hippo. Han er et kommunikasjonsverktøy som skal gjøre det lettere for helsepersonell å forberede og forklare prosedyrer for barn.​​

- Vi bruker Hippo til å hjelpe til å forklare og forberede barnet på hva de skal igjennom på sykehuset. Vi ser at i den tiden Hippo har vært hos oss, så har han vært til svært god hjelp for mange av våre pasienter. Hippo er en av flere arbeidsverktøy i jobben med et barnevennlig sykehus, og for Troy har han vært til god hjelp, forteller barnesykepleieren.

Vikti​​g tillit

For at sykehusbesøkene ikke skal bli mer belastende for Troy er det viktig for Monica Tangen at sønnen får gjennopprettet tilliten til sykehus og personell han skal møte.

sykepleier og gutt i rullestol sammen

Barnesykepleier Hege Pettersen og Troy.

- Når Hege kommer med alle Hippoene ikledd forskjellige antrekk så lyser han opp. Han er veldig fascinert over Hippo. Personalet gjør virkelig alt de kan her for at vi skal føle oss trygge og velkommen. For de barna som er så mye på sykehus så er dette utrolig viktig. Det var derfor vi byttet tilbake til Nordlandssykehuset, fordi vi kjenner alle her, inkludert overlege Lars Haukland. Alle hilser på oss og snakker med Troy når han kommer. Det betyr veldig mye for han, avslutter Monica Tangen.