Monica snudde skyhøyt sykefravær

På fem år har enhetsleder Monica Watvedt snudd sykefraværet fra 23,4 prosent til en halv prosent. Hvordan er det mulig?

Ida Kristin Dølmo, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 03.06.2024
En gruppe mennesker iført hvite skjorter

Foto: Nordlandssykehuset

De ansatte ved renhold ved Nordlandssykehuset Vesterålen. Her med enhetsleder Monica Watvedt til høyre.

- Vi er i 2024 og det er nå vi føler vi begynner å få kontroll. Rutiner og prosedyrer er på plass, sykefraværet er dalende for hvert år, og tilbakemeldingene vi får fra de ansatte på ForBedringsundersøkelsen kan ikke bli bedre.

Det sier enhetsleder Monica Watvedt ved Renhold Vest ved Nordlandssykehuset Vesterålen.

Det var onsdag 2. januar 2019 at hun startet i jobben som enhetsleder i sykehuset. Fra før har hun lang erfaring innen renholdsfaget ved sykehuset i Kristiansund.

- Jeg visste nesten ingenting om de ansatte, om rutinene deres, hvordan ting ble gjennomført, eller det å være en leder i det hele tatt, men jeg husker hvor stolt jeg var for å ha fått denne jobben. Det er stort å kunne kalle seg en enhetsleder, og jeg visste at læringskurven kom til å bli skyhøy. Men jeg var klar!

Monica forteller at hun ble tatt godt imot av en gjeng kvinner med lang erfaring innen renhold.

- De hadde stått uten stedlig leder i lange perioder, og det var tydelig at det preget dem. De hadde gjort så godt de kunne i en travel hverdag, men de måtte styre mye av dagen selv, sykefraværet var forferdelig høyt, og de hadde sjelden vikarer som kunne steppe inn ved sykdom. Generelt sett var det psykososiale arbeidsmiljøet deretter, forteller hun.

Snakket med samtlige

Det første Watvedt gjorde, var å bli kjent med de ansatte.

- Jeg snakket med samtlige for å finne ut hvor skoen trykket. Alle ga meg tilbakemeldinger på hva de ønsket, hvordan de ville og ikke ville ha det på jobb, og hva vi kunne gjøre for at vi skulle få det bra sammen, forteller hun.

Samtidig skulle de implementere iPader med vaskeprogrammet CleanPilot.

- Dette er damer som rett og slett er «Superwoman» når det gjelder renhold. De må ha god fysikk for å gjennomføre hardt fysisk arbeid hver eneste dag, og når du har ansatte som setter æren og stoltheten foran sin egen kropp og sjel, da kan det skje ting. Dette opplevde vi i våre første år sammen: Vi hadde ansatte som ville jobbe, men kroppen sa nei.

Monica hjalp derfor de ansatte med å finne en arbeidshverdag som var til å leve med.

- Sammen fant vi veien videre, og det var flere ansatte som valgte å trekke seg litt tilbake for å enten nyte pensjonisttilværelsen, eller ta vare på seg selv når kroppen ikke klarte mer.

Snudde trenden

Enhetslederen forteller at personalansvar er et kjempestort og tidkrevende arbeidsområde.

- Det å ha en god relasjon til alle ansatte og kjenne dem for den de er, er noe jeg gjør absolutt hele dagen. Vi kan ikke stoppe og si at medarbeidersamtaler skal gjennomføres én gang i året. Det er noe vi gjør hver dag og hver time. I vår avdeling er vi ikke så mange, men hver og en av dem fortjener å bli hørt når de trenger det. Kontordøren min er aldri lukket.

Fem år etter at Monica tok over lederjobben, har hun ansvaret for ti heltidsansatte og fem vikarer. Og sykefraværet er nærmest null prosent.

- Men jobben er ikke ferdig, det blir den aldri. Nå er målet å bevare alt det fine vi har fått til sammen. Jeg er absolutt ikke i tvil om at vi får til dette!

Et par kvinner som poserer for et bilde

Foto: Ulrikke Jenssen Følvik/Nordlandssykehuset

Enhetsleder Monica Watvedt ved Renhold Vesterålen og avdelingsleder Vibeke Mikalsen ved Drift og eiendom.

Inspirerer og motiverer

Avdelingsleder Vibeke Mikalsen ved Senter for Drift og eiendom i Nordlandssykehuset har bare positive ord å si om den jobben Watvedt har lagt ned.

- Monica er en dyktig leder, og er mer enn bare en sjef. Hun har gjennom sitt lederskap vist sine evner til å inspirere og motivere! Hun har tatt ansvar for beslutninger, er flink til å strukturere og administrere oppgaver, og er villig til å lære og tilpasse seg. Gjennom sine år som leder har hun klart å skape et mestringsklima, der medarbeiderne har fått god veiledning og evaluering ut fra sin egen fremgang, og ikke opp mot andre i sykehuset. Hun har vært opptatt av at dem sammen skal gjøre hverandre gode, som igjen har ført dem i en positiv spiral der samhold og samarbeid har vært viktig, sier Mikalsen og avslutter:

- Nordlandssykehuset har et mål om et sykefravær på 7,5 prosent. Målet i seg selv er ikke null prosent sykefravær, det ville vært utopi. Men vi ønsker et sunt og lavt sykefravær, og at vi fortsetter å ha et sykefravær langt under nasjonale målinger.