Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Hva er viktig for deg-dagen 2025

Pasienter og pårørende vil bli involvert

Nordlandssykehuset fikk inn 350 svar fra pasienter og pårørende i forbindelse med Hva er viktig for deg-dagen. Nå er resultatene klare.

Bente Fridtjofsen, rådgiver, Enhet for helsekompetanse og brukermedvirkning
Publisert 27.06.2025
Tekst
Nordlandssykehuset fikk inn 350 svar på spørsmålet «Hva er viktig for deg?». I denne ordskyen kan du se svarene fra pasienter og pårørende. Jo større ordene er, jo flere er det som har svart det samme

3. juni markerte Nordlandssykehuset «Hva er viktig for deg?»-dagen med stands i Lofoten, Vesterålen, ved Salten Distriktspsykiatrisk senter på Mellomåsen og i sentrum. Pasienter og pårørende fikk anledning til å svare på spørsmålet «Hva er viktig for deg i møtet med oss?»

Hensikten med dagen: 

  • En påminning om at pasienten er mer enn sin diagnose.
  • Å rette oppmerksomheten mot det faktum at vi ikke vet hva som er viktig for pasienten uten å spørre pasienten selv.
  • Å øke bevisstheten om forhold i dialogen mellom helsepersonell og pasient som fremmer trygghet og tillit.
  • Bidra til at vi har større fokus på helsefremmende aspekter.
  • Å motivere helsepersonell til aktivt å involvere pasienter i beslutninger om egen behandling og oppfølging. God medvirkning har positiv effekt for pasientens etterlevelse og mestring. 
  • Å minne oss på å inkludere kunnskap om pasientens livssituasjon, behov og preferanser i beslutningsgrunnlaget. Dette bidrar til kvalitet og pasientsikkerhet. 

Nærmere 200 pasienter og pårørende i Nordlandssykehuset gav oss mange fine og nyttige tilbakemeldinger. Som tidligere år, har svært mange svart «bli sett», «bli hørt» og «god informasjon» som viktig for dem. Mange trekker fram betydningen av å involvere pårørende. God kommunikasjon er en annen faktor som mange fremhever som viktig i møtet med oss.

En gruppe kvinner som poserer for et bilde
Fra venstre Bente Fridtjofsen, Anniken Evjen og Cecilie Dundaas.

Nordlandssykehuset takker alle som tok seg tid til å svare på spørsmålet.  Tilbakemeldingene brukes i arbeidet med å forbedre pasientenes opplevelse av helsehjelpen vi gir. 

Et bord med et skilt og en kopp kaffe og en skål med mat
Vi fikk mange tilbakemeldinger både på nett og via lapper på stand.