Pasienter med prostatakreft får digital oppfølging

Nordlandssykehuset har nå tatt i bruk appen Elekta Kaiku også for oppfølging av pasienter som får nyere type hormonbehandling mot prostatakreft. - Det er en stor pasientgruppe som får dette tilbudet.

Ida Kristin Dølmo, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 09.09.2024
Sist oppdatert 30.09.2024
Et par kvinner i hvite frakker som holder en telefon

Foto: Ida Kristin Dølmo/Nordlandssykehuset

Kreftsykepleier Sara Pernille Fredriksen har sammen med prosjektgruppen bidratt til utvikling av den siste modulen som nå tas i bruk i appen Kaiku. Her sammen med enhetsleder Sølvia Laksosnes.

Det sier enhetsleder Sølvia Laksosnes ved Avdeling for Kreft og lindrende behandling i Nordlandssykehuset. 

Det var i  2021 at Nordlandssykehuset først tok i bruk appen Kaiku for oppfølging av kreftpasienter i behandling.

- I appen får pasienten et symptomskjema som man skal fylle ut et par ganger i måneden. Dette skjemaet er tilgjengelig når som helst, og kan brukes dersom pasienten opplever endringer det er viktig å følge med på, forklarer Laksosnes..

Pasienten får også tilbakemeldinger med faglige råd tilpasset sin behandling. På denne måten er det enkelt for kreftsykepleierne å fange opp symptomer hos pasienter som står i behandling på en kjapp og enkel måte, og de har mulighet til å følge opp pasienten direkte i Kaiku eller per telefon.

En stor pasientgruppe

Siden oppstarten for tre år siden, har antall pasienter som har tatt i bruk denne digitale løsningen vokst, både i antall pasienter, men også i antall behandlingsgrupper.

- Frem til nå har nesten 300 pasienter fått oppfølging med Kaiku i Nordlandssykehuset. De ulike pasientene som følges får behandling med immunterapi og flere typer målrettede tablettbehandlinger for ulike typer kreft.

Nå inkluderes også pasienter som får en nyere type hormonbehandling mot prostatakreft. Allerede nå vet vi at det er om lag 70 pasienter i den nye pasientgruppen som er aktuelle for oppfølging via appen.

- Dette er en stor pasientgruppe. Utfordringen kan være at mange pasienter i denne pasientgruppen er godt voksne og ikke nødvendigvis er digitale. Alle pasienter har fysisk oppmøte med lege for å starte behandling, og vi tilstreber å vise de som trenger hjelp med appen før de starter, sier hun.

Avdelingen har fått ulike tilbakemeldinger på å bruke app i behandlingen, hvor de fleste er positive.

- I appen har pasientene en «chat» hvor de kan ta direkte kontakt med kreftsykepleier dersom man har spørsmål knyttet til behandlingen de får. Vi merker at den yngre pasientgruppen spesielt har tatt denne funksjonen i bruk. Det er ikke alt man tør å ta opp i samtale med lege, og da er dette er greit tilbud, forteller kreftsykepleier Sara Pernille Fredriksen.

Frigjort legeressurser

Ved å ta i bruk Kaiku, har Nordlandssykehuset frigjort legeressurser ved å overføre noen av arbeidsoppgavene til kreftsykepleierne. Det har samtidig medført en utvidelse av digital kreftsykepleiepoliklinikk.

- Kreftsykepleierne er de rette personene til å følge opp denne pasientgruppen, i tett samarbeid med legene. Ved bruk av Kaiku får pasientene god støtte: vi er der, og vi svarer. Avdelingen er opptatt av å være med på å jobbe til det beste for pasienten på en smart måte, sier Laksosnes.

Hun skryter av de ansatte som er med på å videreutvikle faget.

- Jeg vil løfte frem jobben avdelingen gjør med digital oppfølging av kreftpasienter i behandling. Ikke minst vil jeg gjerne vise frem kreftsykepleierne som har det daglige ansvaret for Kaiku, og som har overtatt deler av oppfølgingen av utvalgte pasientgrupper med støtte fra Kaiku. Kreftsykepleierne gjør en viktig jobb, og de er oljen i Kaiku-maskineriet som begynner å vokse seg til, avslutter enhetslederen.