Vigdis gir de ansatte ønsketurnus

I ett år har ansatte ved Kirurgisk og ortopedisk sengepost i Lofoten hatt innflytelse på hvilke vakter de får. - Jeg ønsket å se hva som skjedde. Det er jeg som er avhengig av de ansatte, det er ikke de som er avhengige av meg.

Publisert 09.11.2023
En gruppe mennesker iført hvite uniformer
Eva Skog, Line Catrin Gjertsen, Jeanette Storheil, enhetsleder Vigdis Lorentzen og Connie Jobsen ved Kirurgisk og ortopedisk sengepost ved Nordlandssykehuset Lofoten.

Det sier enhetsleder Vigdis Lorentzen ved Kirurgisk og ortopedisk sengepost ved Nordlandssykehuset Lofoten.

Vigdis har vært enhetsleder i ti år og har lang erfaring med vaktlister. I fjor høst innførte hun ønsketurnus for de ansatte.

- Ansatte kan finne seg andre jobber eller tjene bedre på andre alternativer. Det er viktig å trives på jobb, og ønsketurnus er en del av tiltakene for å få ansatte til å bli værende i Nordlandssykehuset, forteller hun.

Enheten har 28 ansatte med stort og smått: helsefagarbeidere, sykepleiere og lærlinger.

Tilpasset fritiden

Ønsketurnus innebærer at ansatte kommer med ønsker på hvordan de ønsker å jobbe. Helgene er det enhetslederen som plotter inn, men det er mulig for de ansatte å komme med tilbakemeldinger.

- Hvis en ansatt har trening på tirsdager eller sangkor på torsdager, legger jeg til rette for at de skal få være med på det, og setter dem ikke opp på seinvakt disse dagene.

Det begynte i 2015 med at de ansatte kun jobbet hver 3. helg. Fra før hadde enheten operert med hver tredje, sjette og åttende helg.

- Jeg innførte dette som et prøveprosjekt i tre måneder. Jeg fikk mye motstand fra de ansatte, som var redde for at de kom til å bli for mye å gjøre og for få folk på jobb, men jeg lovet å se på helgene, og om det var mange pasienter fredagene, skulle jeg eventuelt leie inn folk, forteller Lorentzen.

To lærlinger ble satt på dagvakt for å kunne hjelpe til der det var behov. Etter evalueringen var de ikke i tvil – dette ville de fortsette med.

Enkelt å bytte

I fjor ble altså ønsketurnus innført og enhetslederen lager turnus ni uker om gangen, og så får de ansatte se om den passer for dem.

- Hvis det er noe som krasjer, spør de om vi kan se på det, og da gjør vi det. Det er ingen garantier for at jeg får lagt til rette hver gang, men vi ser på løsninger og legger godsiden til.

Også vaktbytter er enhetslederen raus med.

- Ansatte bytter med hverandre, enten det dukker opp en bursdag de vil delta på, eller at de har andre, større helgeplaner.

Og de ansatte vet hvilke regler som gjelder: Sykepleier mot sykepleier eller helsefaglærling mot helsefaglærling. Og man kan ikke ha to vikarer eller nyansatte på vakt samtidig.

- Det viktigste er at vi har de folkene med den kunnskapen vi trenger på jobb til enhver tid.

Gode tilbakemeldinger

På spørsmål hvilke erfaringer de sitter igjen med, svarer hun:

- Vi har veldig gode erfaringer og får tilbakemeldinger på at dette fungerer. Dersom vi har sykdom på jobb, stiller de ansatte opp for hverandre og arbeidsplassen sin. Det er rørende. Vi har verdens beste personale.

De ansatte ved Kirurgisk og ortopedisk sengepost i Lofoten har i tillegg fagdag i turnus hver niende uke.

- Da har vi undervisning i fag, vi deltar på pårørendekonferanse, HLR-kurs, brannvernkurs og avvikshåndtering, for å nevne noe. Under koronapandemien utgikk fagdagene, og da gikk vi tur sammen. Det handler om å gjøre noe sammen enn å bare gå i hvitklær.

Enhetslederen påpeker at trivsel på jobb er viktig for å beholde fagfolk.

- På 13 år har vi kun hatt vikar fra vikarbyrå ved to anledninger. Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å tilfredsstille alle, og alle er kjempefornøyde. De ansatte har et liv utenom jobben, og når de gjør det de liker, yter de masse.

Hun tror også trivsel har en sammenheng med sykefravær.

- Vi har lite sykefravær i denne avdelingen. Vi ble best i Nordlandssykehuset 2022, med minst fravær, og vi har et mål om å bli best i 2023 også.