Kronikk
Simulering – nøkkelen til bedre læring for leger
Forskning viser at bruk av simulering i spesialistutdanningen for leger øker tryggetheten både for legene og andre yrkesgrupper legen samarbeider med. Simulering forbedrer teamarbeidet, øker læringsutbyttet og styrker pasientsikkerheten.

Nordlandssykehuset har integrert simulering i introduksjonsuken for nyansatte leger i spesialiseringens del 1 (LIS1).
Hva er simulering?
Utdanning er en av spesialisthelsetjenestens fire hovedoppgaver. Ifølge en oversikt tilgjengelig på Legeforeningens nettsider, var ca. halvparten av de ansatte legene i Nordlandssykehuset i 2022 under spesialisering.

Foto: Tonje Lien Wold
Som utdanningskoordinerende overlege i Nordlandssykehuset ser jeg daglig hvor viktig god opplæring er for rekruttering av leger – og videre for å bidra til beholde de ansatte i spesialisthelsetjenesten. God opplæring øker kompetansen hos legene i spesialisering – på kortere tid, noe som igjen sikrer befolkningen tilgang på gode helsetjenester. Til sjuende og sist er god opplæring og kompetanseheving de viktigste forutsetningene for god pasientsikkerhet.
De siste årene har det vært økt fokus på legers læring – hvordan lærer vi best? Simulering er en læringsform som etterligner virkelige hendelser i kontrollerte og trygge omgivelser. Simulering har vist seg å øke profesjonsutøverens følelse av trygghet. I tillegg kan vi gjennom bruk av simulering sikre at alle nyansatte får en strukturert opplæring, vi kan øve på det som sjelden inntreffer og øve på å samhandle i team. Alt dette er viktig for at nyansatte leger skal kjenne mestring knyttet til arbeidsoppgavene og trives i jobben.
Hvorfor simulere?
De sykeste pasientene som innlegges ved sykehus tas ofte imot i traumeteam, dersom de har vært utsatt for et traume, eller et medisinsk mottaksteam dersom det er holdepunkter eller mistanke om en medisinsk tilstand som krever rask diagnostikk og behandling. I disse teamene bistår anestesilege i vurdering og behandling. Velfungerende team krever at man samhandler på en god måte, og at vi i tillegg til medisinsktekniske ferdigheter også behersker kommunikasjon og ikke-tekniske ferdigheter. Dette kan man øve på i simulering.
Sykehushverdagen er travel og oppgavene er mange – sist illustrert med Helseministerens ventetidsløfte, der sykehusene skal øke kapasiteten umiddelbart. Under slike forhold kan det være utfordrende å prioritere de ansattes utdanning. Utdanning og kompetanseheving gir en gevinst i fremtiden det akkurat her og nå kan være vanskelig å se, eller for en leder velge å fokusere på. Men man vet at man gjennom en god, strukturert opplæring, der den ansatte føler seg som en viktig og ønsket ressurs, kan gjøre den nyansatte bedre i stand til å gjøre sine arbeidsoppgaver på en god måte.
Utdanning for fremtiden
Ved Nordlandssykehuset har vi økt fokuset på opplæring av nye leger i spesialiseringens del 1. Fra høsten 2024 innførte vi to halve dager med simulering den første uken LIS1 er ansatt. Vi simulerer problemstillinger på sengeposten samt i komplette traumeteam og mottaksteam. Erfarne overleger og leger i spesialisering del 2 og 3, sykepleiere, radiologer, radiografer og bioingeniører deltar også i teamtreningen, noe som sikrer at den nyansatte allerede den første uken får møte eldre og mer erfarne kollegaer.
Tilbakemeldingene viser at 95 prosent av deltakerne mente simuleringen var nyttig eller svært nyttig. For å kunne gjennomføre simulering i samme skala også i fremtiden, må vi utdanne fasilitatorer som har ansvar for at de enkelte simuleringene gjennomføres på en god og trygg måte for deltakerne. Vi må sette av tid til simulering i arbeidsplanene, og dette krever videre samarbeid innad og mellom de ulike sykehusavdelingene.

Simulering bedrer pasientsikkerheten. For arbeidet med innføring av simulering i introduksjonsuken for LIS1 mottok avdelingene Nordlandssykehusets pasientsikkerhetspris i 2024. Vi utdanner for fremtidens helsetjeneste!