Hva er viktig for deg? - Et viktig spørsmål som kun pasienten vet svaret på
Tirsdag 3. juni markerer Nordlandssykehuset «Hva er viktig for deg?»-dagen. Det vil bli markering på alle våre lokasjoner.

Foto: Ida Kristin Dølmo
- Gjennom markeringen ønsker vi å skape økt bevissthet rundt verdien av brukermedvirkning og medbestemmelse, som en påminnelse til alle ansatte om viktigheten av å anerkjenne individuelle behov og preferanser. Med dette perspektivet kan vi støtte pasienten på veien mot de målene akkurat denne personen opplever meningsfulle, sier rådgiver Bente Fridtjofsen i Nordlandssykehuset.
Pasientens helsetjeneste
«Hva er viktig for deg?» handler om å fremme pasientens helsetjeneste og bidra til at det ikke tas beslutninger om behandling og oppfølging uten pasientens aktive medvirkning. Spørsmålet inviterer til dialog, og bidrar til å fremme åpenhet, tillit og trygghet. Noen ganger kan spørsmålet handle om å finne ut hva pasienten trenger hjelp til, andre ganger kan det bidra til en refleksjon rundt hva som skal til for å kunne leve et godt liv.
Gjennom involvering og deltakelse vil den enkeltes ressurser trekkes fram, understøttes og nyttiggjøres
- Hva er viktig for deg-dagen er en markering av en retningsendring, hvor målet er en mer personsentrert helsetjeneste, med vektlegging av livskvalitet og mestring. I stedet for å spørre «hva er i veien med deg?» skal helsepersonell stille spørsmålet «hva er viktig for deg?». På den måten gis det rom for brukerens perspektiv, behov og ønsker, forklarer Fridtjofsen.
Reell brukermedvirkning
Tradisjonelt har helsepersonell blitt vurdert å være «eksperten» og tiltak har ofte blitt igangsatt basert på helsepersonellets egne vurderinger alene. Ved å etterspørre og anerkjenne pasientens ønsker og behov skapes et bedre utgangspunkt for i fellesskap å finne de beste løsningene for den det gjelder. Erfaringer viser at det ofte er forskjell på hva helsepersonell tror er viktig for pasienten og hva de selv uttrykker betyr mest for dem. For mange er det å håndtere hverdagen det viktigste, da trenger de tjenester som understøtter dette.

Foto: Ida Kristin Dølmo
- For mange kan det oppleves uoverkommelig å skaffe seg oversikt over hvilke omsorgs- og rehabiliteringstiltak, trygde- og velferdsordninger som kan bidra til et så selvstendig og godt liv som mulig. Det er vår oppgave å hjelpe pasienten med å få på plass de tiltakene som i størst mulig grad støtter opp om pasientens egne mål, sier Bente Fridtjofsen.
Mange opplever at det kan være vanskelig å uttrykke egne ønsker og behov i samtale med helsepersonell.
- Desto viktigere er det at helsepersonell legger til rette for samtaler som gir helsepersonell en mulighet for å bli bedre kjent med pasienten eller den pårørende som menneske, og å få fram alle forhold som er viktig for å skape en best mulig hverdag tross sykdom.
Pasientsikkerhet
Å være involvert i beslutninger om egen helse er en lovfestet rettighet for alle pasienter. Spørsmålet “Hva er viktig for deg?” er en forutsetning for å utøve personsentrert omsorg. Spørsmålet er også helt sentralt for å kunne foreta et reelt samvalg. De fleste ønsker mer informasjon om sin helsetilstand og foretrekker å ha en aktiv rolle i beslutninger. Å oppleve seg sett og hørt gir økt motivasjon for å følge opp behandlingen og kan bety mye for etterlevelse og helsemestring.
- Ved å inkludere kunnskapen om pasientens livssituasjon, ønsker og preferanser i beslutningsgrunnlaget, sikrer vi at behandlingsplan og oppfølgingstiltak i størst mulig grad er tilpasset den enkeltes individuelle behov. Dette bidrar til kvalitet og pasientsikkerhet, avslutter Fridtjofsen.

Foto: Ida Kristin Dølmo