Helsepersonell fra Nordlandssykehuset på Haiti

Haiti ble rammet av jordskjelv 14. august. Tre helsearbeidere fra Nordlandssykehuset deltar i helsearbeidet for den rammede befolkningen på oppdrag for den norske regjeringen gjennom NOR EMT. Arbeidet koordineres og ledes av FN.

Stig-Arild Stenersen, overlege anestesi
Publisert 24.09.2021
Sist oppdatert 28.09.2021

Fem menn som går fra helikopter mot kamera

Skjelvet og den påfølgende orkanen førte til at mange tusen mennesker døde eller ble skadet, i tillegg til ødeleggelser av bygninger og infrastruktur.

Tre helsearbeidere fra Nordlan​​​dssykehuset

Begrenset behandlingskapasitet som følge av ødelagte helseinstitusjoner og et presset helsevesen gjør at Haiti har et stort behov for medisinsk bistand. Den norske Regjeringen ønsker at Norge bistår Haiti i en svært krevende situasjon gjennom NOR EMT med helsepersonell. Den humanitære innsatsen koordineres og ledes av FN. Tre helsearbeidere fra Nordlandssykehuset deltar denne gang i NOR EMT: ​Ingunn Nessestrand (barnelege), Mette Sivertsen (anestesisykepleier) og i løpet av perioden også Håvard Jansen (paramedic). Oppdraget har en varighet på åtte uker.

Norsk klinikk et​ablert

NOR EMT reiste til hovedstaden Port au Prince 6. september, derfra videre til Les Cayes, sør på øya. Fra Les Cayes er det to timer i bil innover i landet til L’Asile der de har etablert camp og bygget klinikk av teltmoduler. Den norske klinikken var ferdig etablert og de hadde sine første pasienter fredag 17. september. NOR EMT skal tilby nødvendige primærhelsetjenester, sørge for håndtering og stabilisering av akutte tilstander, samt overføre og transportere pasienter til rett behandlingssted lokalt.

Høy temperatur og luftfuktighet, store ødeleggelser, sammenbrudd av infrastruktur og mange skadde og syke gjør at dette vil bli et krevende oppdrag.