Helsefagarbeidere får større ansvar – til nytte for både pasienter og ansatte
– Vi har sett at helsefagarbeidere kan ta langt mer ansvar enn før – når de får riktig opplæring. Det styrker både fagmiljøet og pasientomsorgen, sier Elisabeth B. Jensen, avdelingsleder ved Medisinsk avdeling i Vesterålen.

Ved medisinsk avdeling i Vesterålen får helsefagarbeidere nå opplæring til å ta mer ansvar i pasientbehandlingen. Målet er bedre samarbeid mellom ulike yrkesgrupper, mer effektiv drift og ikke minst – trygg og god behandling for pasientene.
Har lært nye oppgaver
Helsefagarbeidere har fått opplæring i flere oppgaver som tidligere stort sett ble utført av sykepleiere. Dette gjelder blant annet:
- Å gi ferdig klargjort medisin til pasienter
- Ta EKG (hjerterytme-målinger)
- Koble på og fra væskebehandling
- Gi næring gjennom sonde
- Bruke blærescanner og sette inn veneflon
- Skrive meldinger til kommunale tjenester (PLO)
- Sette kateter på kvinner
Disse oppgavene er nå blitt en naturlig del av hverdagen for helsefagarbeidere ved avdelingen i Vesterålen.
Bedre samarbeid gir bedre flyt
Etter at helsefagarbeidere fikk mer ansvar, har det også blitt enklere å samarbeide på tvers av sykehusets avdelinger. For eksempel:
- På rehabiliteringsavdelingen deler helsefagarbeidere nå ut medisiner, noe som gir dem mer innsikt og ansvar i pasientbehandlingen.
- På røntgenavdelingen har ansatte lært å håndtere væskebehandling, slik at pasienter slipper å sendes unødvendig fram og tilbake. Dette sparer tid og gjør behandlingen mer forutsigbar.
Rask omstilling da presset økte
I slutten av mars opplevde medisinsk avdeling i Vesterålen et stort press, da antallet pasienter økte kraftig. Til vanlig har avdelingen 25 senger – men plutselig var det hele 44 pasienter som trengte plass.

- For å håndtere situasjonen ble ett område i avdelingen gjort om til en egen sone for pasienter som var klare til å skrives ut. Der fikk helsefagarbeidere med riktig opplæring hovedansvaret – med en sykepleier tilgjengelig ved behov. Dette ga en mer effektiv hverdag og god oppfølging for pasientene, forteller Jensen.
Et samarbeid å bygge videre på
Erfaringene så langt viser at helsefagarbeidere kan ha en enda større rolle i pasientbehandlingen – til det beste for både pasienter og ansatte.
- Med god opplæring og tett samarbeid mellom faggrupper, blir det enklere å løse utfordringer og gi trygg behandling – også når presset er stort, avslutter Elisabeth Bergland Jensen.