Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Helsefagarbeidere får større ansvar – til nytte for både pasienter og ansatte

– Vi har sett at helsefagarbeidere kan ta langt mer ansvar enn før – når de får riktig opplæring. Det styrker både fagmiljøet og pasientomsorgen, sier Elisabeth B. Jensen, avdelingsleder ved Medisinsk avdeling i Vesterålen.

Linn Hustad, avdelingsleder, Medisinsk avdeling, Vesterålen
Publisert 06.08.2025
En gruppe mennesker som står ved siden av et bord med bokser
Fra venstre: Therese Vik, Susanne Breines og Stian Berg (Foto: Linn Hustad)

Ved medisinsk avdeling i Vesterålen får helsefagarbeidere nå opplæring til å ta mer ansvar i pasientbehandlingen. Målet er bedre samarbeid mellom ulike yrkesgrupper, mer effektiv drift og ikke minst – trygg og god behandling for pasientene.

Har lært nye oppgaver

Helsefagarbeidere har fått opplæring i flere oppgaver som tidligere stort sett ble utført av sykepleiere. Dette gjelder blant annet:

  • Å gi ferdig klargjort medisin til pasienter
  • Ta EKG (hjerterytme-målinger)
  • Koble på og fra væskebehandling
  • Gi næring gjennom sonde
  • Bruke blærescanner og sette inn veneflon
  • Skrive meldinger til kommunale tjenester (PLO)
  • Sette kateter på kvinner

Disse oppgavene er nå blitt en naturlig del av hverdagen for helsefagarbeidere ved avdelingen i Vesterålen.

Bedre samarbeid gir bedre flyt

Etter at helsefagarbeidere fikk mer ansvar, har det også blitt enklere å samarbeide på tvers av sykehusets avdelinger. For eksempel:

  • På rehabiliteringsavdelingen deler helsefagarbeidere nå ut medisiner, noe som gir dem mer innsikt og ansvar i pasientbehandlingen.
  • På røntgenavdelingen har ansatte lært å håndtere væskebehandling, slik at pasienter slipper å sendes unødvendig fram og tilbake. Dette sparer tid og gjør behandlingen mer forutsigbar.

Rask omstilling da presset økte

I slutten av mars opplevde medisinsk avdeling i Vesterålen et stort press, da antallet pasienter økte kraftig. Til vanlig har avdelingen 25 senger – men plutselig var det hele 44 pasienter som trengte plass.

En mannlig sykepleier som skriver på et ark
Stian Berg (Foto: Linn Hustad)

- For å håndtere situasjonen ble ett område i avdelingen gjort om til en egen sone for pasienter som var klare til å skrives ut. Der fikk helsefagarbeidere med riktig opplæring hovedansvaret – med en sykepleier tilgjengelig ved behov. Dette ga en mer effektiv hverdag og god oppfølging for pasientene, forteller Jensen.

Et samarbeid å bygge videre på

Erfaringene så langt viser at helsefagarbeidere kan ha en enda større rolle i pasientbehandlingen – til det beste for både pasienter og ansatte.

- Med god opplæring og tett samarbeid mellom faggrupper, blir det enklere å løse utfordringer og gi trygg behandling – også når presset er stort, avslutter Elisabeth Bergland Jensen.