Flott åpning for Blålysbygget på Fauske

Den nye ambulansestasjonen på Fauske er en del av Blålysbygget, som samlokaliserer beredskapen for Fauske og omegn. Mandag fikk bygget sin offisielle åpning. De ansatte stortrives.

Helen K. Langfors Åsli, kommunikasjonsrådgiver og Janne Øiesvold, ass. klinikksjef prehospital klinikk (foto)
Publisert 14.08.2023
Sist oppdatert 15.08.2023
ambulansetjenesten Fauske

Ambulansetjenesten Fauske og Sørfold

Mandag 14. august ble blålysbygget på Fauske offisielt åpnet. Blålysbygget samlokaliserer beredskapen i Fauske og omegn. I tillegg til brannstasjon, Sivilforsvaret og legevakttjeneste finner du ambulansetjenesten for Fauske og Sørfold. Stasjonen er like i underkant av 300 kvadratmeter, i tillegg kommer garasje med plass til to ambulanser, en legevaktbil og egen vaskehall.

- Dette har vært en kjempepositiv boost i ansattegruppen og det er utelukkende positive tilbakemeldinger. Det er flere som har nevnt at det føles som at de har fått seg ny jobb, og at de virkelig gleder seg til å dra på jobb på grunn av både nye kolleger og nye lokaler, forteller enhetsleder for ambulansestasjonen på Fauske, Stian Sollihaug.

F.v.: Drift og eiendomssjef i Nordlandssykehuset Bernt Toldnes, kommuneoverlege og medisinsk ansvarlig lege i ambulansetjenesten Gregory Hautois, finansminister Trygve Slagsvold Vedum, avdelingsleder ambulansen Karina Marstrander og ordfører Fauske kommune Marlen Rendall Berg.

Blålysbygget har samvirkeaktører fra brannstasjon, ambulansetjeneste, legevakt, Sivilforsvaret, teknisk drift, vei, vann og avløp og renhold for Fauske kommune.

Selve Blålysbygget er cirka 4.750 kvadratmeter stort og du finner det ved Krokdalsmyra 3, rett ved Fauske handelspark. Fauske kommune inviterte mandag til feiring med fokus på beredskap, med gjester finansminister Trygve Slagsvold Vedum, Bjørnis, brann, ambulanse, Røde Kors og Sivilforsvaret. Fra Nordlandssykehuset deltok ass. klinikksjef Janne Øiesvold, drifts- og eiendomsdirektør Bernt Toldnes, avdelingsleder Otto Larsen fra Drift- og eiendom, ambulansesjef Karina Marstrander, enhetsleder Stian Sollihaug, flere ansatte fra Nordlandssykehuset og naturligvis de ansatte ved ambulansetjenesten.

Ambulansesjef Karina Marstrander, enhetsleder Stian Sollihaug

Ambulansesjef Karina Marstrander, enhetsleder Stian Sollihaug.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum på besøk.

Den nye ambulansestasjonen har oppholdsrom/kjøkken, tre kontorer, seks soverom med egne toalett, dame- og herregarderobe med dusj og toalett, to egne dusjrom i tilknytning til soverom, sengetøylager til ansatte, bilteknisk lager, medisinteknisk lager, egne dusjer og toalett til bruk ved smitte eller mistanke om dette, to vaskerom samt kaldlager ute. Garasjen har plass flere biler og egen vaskehall, og det også egen carport ute til reserveambulanse. De ansatte har også tilgang til fellesrom i Blålysbygget: vaskehall, to møterom, treningsrom og kantine.