Bygger trygghet, beholder folk og begrenser innleie
I Lofoten har målrettet rekrutteringsarbeid og tett oppfølging av nye ansatte gitt tydelige resultater. På få år har antallet søkere skutt i været – og behovet for innleie fra byrå er nærmest borte.

Å være ny i et sykehus kan være overveldende. For å trygge nyansatte har enheten i Lofoten utviklet en strukturert modell for rekruttering og opplæring – fra første kontakt til opplæringsperioden er avsluttet.
– Vi vet at mange nyutdannede føler seg usikre og overveldet i starten. Derfor har vi laget et opplegg som gjør overgangen tryggere. De skal vite hvem som møter dem første dag, hva som forventes, og at de får to faste veiledere, forteller enhetsleder Monica Korneliussen.
Denne strukturen gjør at nyansatte raskt finner seg til rette – og velger å bli værende.
Fra 14 til 257 søkere
Avdelingen har hatt en imponerende utvikling i antall søkere til sommerjobber:
- 2022: 14 søkere
- 2023: 107 søkere
- 2024: 150 søkere
- 2025: 257 søkere
– Vi opplever at mange søker seg hit fordi de har hørt gode ting om oss fra kollegaer, venner eller tidligere vikarer. Det viser at ryktet sprer seg, sier Korneliussen.
Stabilitet uten byrå
Tallene er for hele Lofoten, det gjelder sommerjobb på medisinsk sengepost og dagbehandling, kirurgisk sengepost, mottak, overvåkning og dagkirurgi og poliklinikk. Flere av vikarene blir værende etter sommeren, og mange vender tilbake år etter år. Resultatet er at enheten klarer å bemanne seg selv – uten hjelp fra innleide sykepleiere.

Enhetsleder Monica Korneliussen forteller at strukturert oppfølging av nyansatte har gjort overgangen tryggere – og bidratt til at flere velger å bli værende i Lofoten. Foto: Randi Angelsen
– I sommer klarte vi å dekke feriene med egne ansatte og tidligere vikarer. Vi hadde lite, nesten ingen bruk av byrå. Unntaket var for å dekke behovet for spesialsykepleiere på dialysen, sier Korneliussen.
– Det er vi utrolig stolte av. Det gir både bedre kontinuitet for pasientene og et bedre arbeidsmiljø for ansatte.
Gevinst for pasienter og arbeidsmiljø
Trygge ansatte gir trygg pasientbehandling. Korneliussen understreker at god opplæring også handler om kvalitet.
– Når ansatte føler seg ivaretatt, leverer de bedre. Det skaper stabilitet, høyere faglig nivå og et arbeidsmiljø der folk trives – og det merkes, sier hun.
Tilbakemeldinger som varmer
Etter sommeren strømmer det inn meldinger fra fornøyde vikarer:
«Jeg kunne ikke drømt om en bedre arbeidsplass å starte på som fersk sykepleier.»
«Jeg har trivdes skikkelig godt, og kommer garantert tilbake neste sommer!»
– Det er slike tilbakemeldinger som viser at vi er på rett vei, sier Korneliussen.
Arbeidet som er gjort i Lofoten ble presentert for styret i Nordlandssykehuset i høst.