Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Individuell utdanningsplan/ gjennomføringsplan

Ved inngåelse av arbeidsavtalen har du krav om at det skal lages en individuell plan for din utdanning. Individuell utdanningsplan (tidligere kalt gjennomføringsplan) utarbeides for LIS og skal sikre en effektiv gjennomføring av spesialiseringsløpet for lege i spesialisering.

Kompetanseplan; Individuell utdanningsplan i Kompetanseportalen

Alle LIS (2/3) i Helse Nord tildeles denne planen ved ansettelse. Planen består av tre kompetansekrav som LIS må ta aktivt stilling til:

  • Individuell utdanningsplan
  • Vurderingskollegium
  • Påmelding til spesialiseringsperiode i samarbeidende foretak

Planen skal spesifisere sted og tid for de enkelte spesialiseringsperiodene. Hvis LIS er ansatt i et fag der deler av utdanningen må tas ved et samarbeidsforetak er det fagavtalene mellom foretakene/avdelingene som spesifiserer hvilke læringsmål som er planlagt oppnådd under denne perioden normert varighet på periodene.

Planen er tentativ og skal oppdateres årlig etter dialog mellom leder og LIS. Den samlede og detaljerte oversikten over utdanningsplanen foreligger i Kompetanseportalen hos arbeidsgiver. Det er den som viser læringsmål med tilhørende læringsaktiviteter. Progresjon i utdanningen skal være et fast tema i veiledningssamtaler.

IUP skal gi oversikt over utdanningsløpet til LIS. Den skal inneholde informasjon om når LIS skal være ved ulike læringsarenaer, samt hvilke læringsmål og kurs som skal gjennomføres i de ulike periodene.

IUP bygger på foretakets utdanningsplan for spesialiteten, og må sees i sammenheng med LIS sine læringsmålsplaner i Kompetanseportalen.
Nærmeste leder er ansvarlig for utarbeidelse av IUP i samarbeid med LIS ved ansettelse Veileder skal følge med i faglig progresjon og bidra til tilpasninger og revisjoner av IUP.

LIS har ansvar for egen læring, blant annet ved å følge opp IUP.

IUP skal gjennomgås og oppdateres regelmessig, minimum hver 6. mnd. Dette kan med fordel gjøres som forberedelse til, og i forbindelse med, gjennomføring av vurderingskollegium. 

Vurderingskollegium avholdes regelmessig (minimum hver 6. måned) for å foreta en helthetlig vurdering av oppnådd kompetanse i de enkelte læringsmål for spesialiteten. Vurderingskollegium er spesielt nyttig ved vurdering av sammensatte eller sammenhengende læringsmål innenfor et tema som det tar tid å oppnå og som krever observasjon fra flere.  

I møtet skal nærmeste leder, veileder og supervisør(er) gjøre en samlet vurdering basert på egne observasjoner og tilbakemeldinger fra andre relevante aktører. 

Vurderingskollegium kan være en arena for felles dialog om progresjon i utdanningsløpet, tiltak for kompetansemålsoppnåelse, samt eventuelle behov for justering av individuell utdanningsplan. Som hovedregel bør LIS selv delta i vurderingskollegiet. Alternativt kan LIS få tilbakemelding av veileder i ettertid. 

I noen utdanningsløp må LIS gjennomføre en spesialiseringsperiode (tidligere kalt gruppe 1-tjeneste) et annet sted, hos et samarbeidende foretak. Dette vil fremkomme av foretakets utdanningsplan for spesialiteten.

Påmelding til spesialiseringsperiode i et samarbeidende foretak skjer ved at LIS melder inn dette behovet i kompetanseplanen; påmelding til spesialiseringsperiode i Kompetanseportalen. LIS vil få tilbakemelding fra foretakets overordnede LIS-koordinator når påmeldingen er registrert.

 

 
Sist oppdatert 27.10.2025