Bli kjent med fagrådet vårt!
I denne spalten, ønsker vi å presentere et nytt fagrådsmedlem for hver utgave av nyhets-brevet . Vi ønsker at alle skal svare på samme spørsmål; Hvorfor tenker du at NORSPIS er viktig? Det blir spennende å se hva fagrådets medlemmer svarer, og kanskje det også kan bidra til å øke aktiviteten i NORSPIS.

Silje Sønsterud Olsen er en av to fagrådsmedlemmer som representerer brukerorganisasjonene.
Hun presenterer seg selv på denne måten:
Jeg jobber som seniorrådgiver i sekretariatet til Spiseforstyrrelsesforeningen - SPISFO, hvor jeg har ansvar for det interessepolitiske arbeidet, samt innsamling og systematisering av bruker- og pårørendeerfaringer, og opplæring og oppfølging av brukerrepresentanter i organisasjonen.
SPISFO er en brukerorganisasjon som tilbyr lavterskeltilbud til brukere og pårørende, samt jobber for økt kompetanse om spiseforstyrrelser og kvalitetsforbedring av helsetjenestene. Jeg har en master i sosiologi fra UiO, og sitter i styret til Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse.
Hvorfor er NORSPIS viktig?
Offentlig publisering av NORSPIS sine årsrapporter er viktig for gjennomsiktigheten i systemet hvor vi får innsyn i status for behandlingskvaliteten, noe som kan bidra til økt tillitt til, samt kvalitetsforbedring, av helsetjenestene.
For behandlingsenhetene er det nyttig tilbakemelding på sine egne tjenester hvor man får avdekket områder hvor man kan jobbe med kvalitetsforbedring, og dermed får redusert uønsket variasjon i praksis som kan sikre en god og rettferdig helsetjeneste uavhengig av geografi.
Forskning kan ha stor nytte av dataene som blir samlet inn, både når det kommer til effekt av behandling og kvalitet. For SPISFO er årsrapportene til NORSPIS en ressurs når vi jobber med brukermedvirkning på tjeneste- og systemnivå. For det første at transparens i helsesystemet gir oss en mulighet til å overvåke at behandlingen holder god kvalitet. For det andre at brukerrepresentantene våre benytter rapportene som en del av sitt kunnskapsgrunnlag når de fremmer bruker- og pårørendeperspektivet inn i brukerråd og utvalg.
Resultatene fra NORSPIS supplerer våre egne bruker-undersøkelser og innsamlet brukerkunnskap. Det bidrar til at vi har et godt bilde av hva som fungere og hvor vi ser særlig utfordringer i behandling.
Slik kan vi jobbe konstruktivt med brukermedvirkning for å oppnå kvalitetsforbedring av helsetjenestene på vegne av vår brukergruppe