Elise Skjevik disputerer 27. september

Hvordan gjør man fremtidens leger best mulig rustet til yrket? Hvordan kan man ved hjelp av gruppementorordninger styrke legestudenters profesjonelle kompetanse? Dette er noen av spørsmålene som blir belyst når Elise Skjevik disputerer til sin ph.d-grad.

Petter Román Øien, leder, Seksjon for forskning
Publisert 19.09.2024
Sist oppdatert 30.09.2024
Dame i hvit bukse og skjorte
Elise Skjevik disputerer fredag 27. september.

Elise Skjevik jobber i Kirurgisk klinikk ved Nordlandssykehuset Bodø. Fredag 27. september forsvarer hun avhandlingen "Group-based mentoring in undergraduate medical education". Disputasen kan følges fra store auditorium i Bodø eller digitalt fra klokken 12.15.

 

 

Gruppementorordning under lupen

Mentorordninger for legestudenter er en økende trend globalt. Skjevik og medforfattere har gjort en systematisk review for å kartlegge hva som finnes av slike ordninger. 

- Vi har også kartlagt erfaringene til gruppementorer ved UiT Norges arktiske universitet, Universitetet i Bergen og McGill University i Canada og fant at mentortilfredshet er nært knyttet til gode relasjoner med studentene, samt personlig og faglig utvikling, forteller Elise Skjevik.

- Studenter som har vært del av gruppementorordning ved UiT rapporterte at de følte seg bedre forberedt på klinisk praksis, på kommunikasjon med pasienter og at de utviklet mer positive holdninger til å lære kommunikasjonsferdigheter enn studenter uten gruppementorordning. 

Relevant og dagsaktuelt

Den siste tiden har det i hele Norge vært fokus på høyt arbeidspress og utfordrende arbeidsforhold blant leger, noe som aktualiserer Skjeviks prosjekt.

- Hovedpoenget er å gjøre fremtidens leger best mulig rustet til yrket og å etablere en kultur der erfaringsutveksling, refleksjon og samarbeid blir normen, understreker Skjevik.

- Ved å investere i gruppementorordninger som kan bidra til å utdanne empatiske, helhetlige og pasientsentrerte leger, investerer vi ikke bare i legestudentene, men også potensielt i bedre pasientomsorg. 

- Temaet for prøveforelesningen er kunstig intelligens som verktøy i lege-pasient-kommunikasjon og muligheter og risiko i den forbindelse. Dette er også svært dagsaktuell, påpeker Skjevik. 

Tromsø og Bodø

Elise Skjevik, som er både Fauske- og Bodøværing, jobber i dag som LIS1 ved Kirurgisk klinikk ved Nordlandssykehuset og stortrives.

- Jeg studerte medisin i Tromsø og valgte Bodøpakken. Parallelt med studiet tok jeg Forskerlinjen i medisin for å «tjuvstarte» ph.d-løpet. Hovedveileder er førsteamanuensis Eirik Hugaas Ofstad, som er avdelingsoverlege i akuttmottaket i Bodø. Unni Ringberg, som er førsteamanuensis ved UiT, har vært biveileder i prosjektet. 

 

Slik ser du disputasen

Tid: Fredag 27. september 2024

Hvor: Store auditorium, 9. etasje Nordlandssykehuset, Bodø

Prøveforelesning: Klokken 10.15. «Kunstig intelligens som verktøy i lege-pasient-kommunikasjon – hva vet vi om muligheter og risikoer?»

DisputasFølg disputasen fra klokken 12.15