Diagnose

Ansiktsskader akutte

De hyppigste årsakene til ansiktsskader er trafikkulykker, fall, overgrep og idrett. Dersom du har brudd i ansiktet, og bruddkantene står fra hverandre, vil du som oftest bli operert.

Introduksjon

Henvisning og vurdering

Ved mistanke om brudd i ansiktet blir du undersøket av lege. Dersom fastlege eller legevaktlege finner grunn til å tro at du har fått et ansiktsbrudd, biir du henvist videre til undersøkelse hos øre-nese-hals-lege eller kjeve- og ansiktskirurg.

 

Utredning

Ved mistanke om brudd blir du som regel henvist til røntgenundersøkelse. Bildene vil kunne bekrefte eller avkrefte brudd. Vurdering og behandling skjer fortløpende.

Behandling

Dersom du har brudd i ansiktet, og bruddkantene står fra hverandre, blir du som oftest operert. Operasjonen blir gjort for å få beinkantene så godt sammen som mulig, og for å holde dem i ro. For å sikre dette blir det operert inn små titanplater som vi skrur fast med skruer i beinet. Titanplatene trenger du som regel ikke å fjerne.

Informasjon om ulike typer akutte ansiktsskader

Overkjeven er festet mot neseskjelettet, kinnbeinet, øyehulen og kraniet.

Brudd i overkjeven kan føre til at tennene ikke passer sammen og at bittet endrer seg. I tillegg blir du hoven i ansiktet og kan blø i munnen. Brudd i overkjeven på begge sider kan føre til at den føles løs og du får en fjærende følelse når du biter sammen. Som oftest blir pasienten operert for å feste kjeven til faste deler av kraniet med små titanplater. På bildet ser du hovedinndelingen av brudd i midtansiktet, en inndeling som heter Le Fort I, II og III.

På bildet ser du hovedinndelingen av brudd i midtansiktet, en inndeling som heter Le Fort I, II og III.
 

Underkjeven sitter opp mot overkjeven og er festet til hodet med muskulatur og bindevev. Brudd i underkjeven merker du ved endring i bitt, vansker med å bite sammen og ofte blødning fra munnen. Tenner kan løsne og falle ut. Tenner bør du ikke kaste, men legges fuktig og tas med til tannlege / lege. Vi deler opp bruddene etter hvor i underkjeven de sitter. Behandlingen er litt forskjellig ut i fra hvor bruddene er. Ofte er det flere enn ett brudd.

Bildet viser ulike stede hvor det er vanligst at brudd i underkjeven forekommer.
 

Øyehulen er et pæreformet hulrom, med en spiss baktil, mot midten og litt oppover. De øvre og nedre veggene utgjør taket og gulvet. Ytterkanten (ringen) er sterk, og rett under og over er det et hull hvor det går blodårer og nerver.

Kinnbeinet er en del av gulvet og sideveggen av øyehulen.  Tyggemusklene går forbi kinnbeinsbuen, og dersom denne blir brukket kan det gi vanskeligheter med å åpne munnen.

Den vanligste skaden i øyehulen er et utblåsningsbrudd (blow-out), som vanligvis involverer gulvet og / eller veggen mot nesen. Kinnbeinsbuen og kinnbeinet blir ofte brukket etter direkte slag mot området. Den sterke sentrale delen av benet er vanligvis intakt, og kraften overføres til de tre sidestøttene, individuelt eller samtidig. Et tre-beinsbrudd (tripod) vil være:

  •  Brudd i nedre øyehulekant
  •  Brudd i ytterveggen i øyehulen
  •  Brudd i kinnbensbuen

Bilde øyehule og kinnbeinsbue
 

Oppfølging

Etter at du er operert for ansiktsskaden blir du som regel innlagt i ett døgn til observasjon. Kontroll blir avtalt med behandlende lege.

Det tar litt lengre tid å bli frisk av brudd i underkjeven enn andre brudd, men du er som regel ikke sykmeldt i mer enn to uker. Du skal være forsiktig med å tygge harde ting i åtte uker etter operasjon, og du kan ikke spise mat som krever tyggekraft den første tiden.

Kontakt

Bodø, sentrum Øre-nese-halskirurgiske inngrep

Kontakt Øre-nese-halskirurgiske inngrep

Oppmøtested

Henvendelse i ekspedisjonen i første etasje i K-fløya.
En bygning med et skilt på forsiden

Bodø, sentrum

Parkveien 95

8005 Bodø

Transport

Parkeringen i Bodø sentrum er avgiftsbelagt i disse tidsrommene: 

  • Mandag-fredag: kl. 08.00–17.00
  • Lørdag. kl. 08.00–15.00
  • Søndag: gratis

Parkering kan også foretas med EasyPark-appen, kode 8149.

Klikk på kartet for mer detaljert informasjon.

Kart over bygg og parkering

Klikk på bildet for stor​​ versjon o​​​g forklaringer.​

Kart over bygninger og vei

​​​

 

Praktisk informasjon

Du finner Sykehusapoteket i fløy G, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 


Åpningstider: 

Mandag-fredag: 08:00-16:00.
Helger og helligdager: Stengt.

Telefon 77 78 19 00

Biblioteket har plassering i fløy H01, samlokalisert med Lærings- og mestringssenteret.

Biblioteket er betjent mandag til torsdag kl. 10.00-14.00​.
 
Hoveddelen av bibliotekfilialens samling er medisinsk faglitteratur om somatiske lidelser og pensumlitteratur for helsefaglige utdanninger. En egen samling med tilpasset litteratur beregnet på pasienter og pårørende finnes også. Det tilbys litteratursøk for ansatte/studenter, fjernlån fra andre bibliotek, lesesalsplasser og kunde-PC.
 
Kontaktinformasjon:  somatikkbibliotek@nlsh.no

​Pasienter og pårørende som skal filmes eller fotograferes skal gi sitt samtykke. Er det ikke samtykke, kan du heller ikke publisere det på sosiale medier. 


Helsepersonell har taushetsplikt. Det betyr at de har plikt til å aktivt hindre at andre får kjennskap til opplysninger om pasienten de har ansvar for. Respekter derfor hvis de ber deg om å slutte å fotografere eller filme.  


PS! Hvis du ønsker å slette noe du har lagt ut på internett så kan du få hjelp til det på slettmeg.no

Nordlandssykehuset Bodø har egen frisør lokalisert i N-fløya, ikke langt fra Apoteket. Ta til venstre ved informasjonsskranken.

Åpningstider:
  • Mandag, onsdag, torsdag, fredag: 08:00-16.00 
  • Tirsdag: 10:00-18:00 

Ønsker du å gi en gave eller donasjon til en klinikk eller avdeling? Les mer om hvordan dette kan gjøres​​​​

Panorama kafè er i 9. etasje og tilbyr blant annet salatbar, baguetter, suppe, kaker og varm/kald drikke. Vi tør påstå at du finner byens beste lunsjutsikt her!

Åpningstider:

  • Mandag-fredag: 08.30-17.00
  • Lørdag-søndag: stengt

 Besøk vår egen Facebook-side for dagens meny

Narvesen ligger i 1. etasje, til venstre når du kommer inn hovedinngangen. 

Åpningstider: 

  • Mandag-fredag: 07.00-21.00
  • Lørdag: 09.00-20.00
  • Søndag: 10.00-20.00

Sykehusprestene er ordinerte prester i Den norske kirke og de har videreutdanning for det spesielle arbeidet i  helsesektoren. De er utdannet til å være samtalepartnere, og kan møte det enkelte menneske med støtte, veiledning eller sjelesorg, eller bare være til stede og dele stillheten. Samtalen vil alltid foregå på premissene til den som søker kontakt.

Les mer om preste- og samtaletjenesten

Presten er tilgjengelig hverdager 08.00 - 15:30. 
Tlf. 75 53 40 00


​​Det er satt opp en røykebu på parkeringsplassen ved hovedinngangen. Ut over dette er det ikke tillatt å røyke på sykehusets område.

​​​Som pasient ved Nordlandssykehuset i Bodø og Vesterålen ønsker vi at du benytter selvinnsjekk ved poliklinisk oppsatt time. Det vil si at du ved ankomst Nordlandssykehuset registrerer deg i en selvinnsjekksautomat ved å benytte fødselsdato og etternavn. Registrerer du i tillegg ditt telefonnummer, har vi mulighet til å sende deg SMS når det er din tur å komme inn til legen. Vi kan lagre nummeret ditt i journalen, slik at vi hele tiden har dine oppdaterte personopplysninger og kan sende deg påminnelser i forkant av neste time.

Dersom vi har nummeret ditt registrert i vårt system kan vi sende deg SMS dersom legen kan ta deg inn tidligere enn forventet, og du kan sitte hvor som helst i mellomtiden, fram til ti minutter før din time begynner.
 
Som første sykehus i Norge tilbyr vi betaling i automat ved lokasjon Bodø og Stokmarknes.

Har du flere timeavtaler i løpet av samme dag, behøver du kun gå i automaten etter siste gjennomførte time. Vi vil da samle eventuelle beløp, slik at du kun behøver å betale en gang, uten å måtte stå i kø i de ulike poliklinikker. Nordlandssykehuset ønsker å oppfordre alle brukere til å betale med kort. Men dersom du av ulike grunner ikke ønsker det, kan vi sende deg en faktura el du kan betale kontant i vår ekspedisjon i første etasje. Her aksepterer vi også kredittkort.

Betalingsløsningen er foreløpig ikke tilgjengelig ved radiologiske besøk.
 
Selvinnsjekk og betaling i automat fører til at du som pasient ikke behøver å henvende deg i skranken før og etter ditt besøk. Du må allikevel påberegne at det kan ta noen minutter før oppgjøret ditt er klart i automaten.
 
Dersom du har behov for assistanse til selvinnsjekk el betaling ta kontakt med pasientvert eller personalet i ekspedisjonen så vil de kunne hjelpe deg. 

Vi har trådløst nett på alle våre lokasjoner.

Gjestenettet får man tilgang til via brukernavn og passord. For å få denne tilgangen trenger man et dagspass som pasienter kan få fra resepsjonen eller avdelingen man er innlagt på. 

Zefyr hotell er lokalisert ved sykehuset i sentrum og har inngang fra Biskop Kroghs gate 21. Det er også gjennomgang fra sykehuset via hovedinngangen i Parkveien. Hotellet er døgnåpent, og det er alltid noen som tar i mot deg i resepsjonen når du kommer.

Telefon: 75 50 06 20

E-post: 

Les mer og se bilder fra Zefyr hotel

Parkering: Hotellets gjester kan parkere på egne merkede parkeringsplasser under oppholdet. OBS! Husk å hente parkeringsbevis i resepsjonen. I tillegg finnes det godt med parkeringsplasser mot betaling på sykehusets parkeringsplass, og på kommunale plasser rundt hotellet.

Om hotellet: Pasienter som bor på Zefyr må være friske nok til å klare seg selv. Det er avdelingen som har det medisinske ansvaret for behandlingen din ved sykehuset, som avgjør om du kan bo på hotellet, eller må være innlagt på avdelingen.

Alle rommene har minst to senger, eget bad, kjøleskap og TV på rommet. Trådløst internett er gratis for hotellets gjester. Frokost er inkludert i romprisen. Lunsj, middag og kveldsmat er til salgs i hotellets restaurant for de som ikke har alle måltider inkludert.

Det finnes også et enklere mattilbud, samt kioskvarer, til salgs i hotellets resepsjon hele døgnet. Det er TV og trådløst internett på alle rom.

Pasienthotellet eies av Nordlandssykehuset HF og driftes av Norlandia. Resepsjonen er bemannet med en sykepleier døgnet rundt. Denne personen kan være behjelpelig med råd og informasjon.