Et barnevennlig sykehus

Oliver (9) og Hippo har laget film

9. januar var det duket for premiere på Nordlandssykehusets ferskeste film, Oliver som skal gjøre en MR-undersøkelse. Hippo var selvskreven gjest i filmen og passet godt på Oliver fra start til slutt.

Annette Fretheim Karlsen, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 10.01.2024
Sist oppdatert 12.01.2024
Tre personer og en bamse står samlet og smiler
Skuespillerne klar for premierefest! Fra venstre Ola Strand Rønning, Oliver Strand Rønning og Kenneth Riise Frantzen

- Det var litt skummelt å være inni den store maskinen, men det gikk bra. Jeg fikk jo velge premie etterpå, og det var mest gøy, sier den unge skuespilleren Oliver Strand Rønning.

Film for alle

MR (Magnetisk resonans) består av en kraftig magnet som kan ta bilde for å se hvordan det ser ut inni kroppen. Undersøkelsen innebærer at pasienten blir ført inn i en slags trommel og må ligge helt i ro. I tillegg er det høye, ukjente lyder mens maskinen tar bilder. Det er klart at dette kan oppleves som skummelt, og for små barn krever det mye.

- Vi håper og tror at denne informasjonsvideoen skal være med på å trygge barn og unge som må ta MR-undersøkelse på Nordlandssykehuset slik at det blir lettere for dem å gjennomføre. At barna vet hva som skal skje, vil på sikt bidra til at færre barn trenger narkose under MR-undersøkelsen, sier Kirsti Agnethe Neset, overlege ved barneklinikken og prosjektleder for «Et barnevennlig sykehus».

Filmen handler om Oliver og pappa som kommer til sykehuset, hva de må gjøre før de kan gå inn i undersøkelsesrommet, mens Oliver ligger i trommelen og hva som skjer når de er ferdig.

- Selv om filmen primært er rettet mot barn, tror vi at voksne som er engstelige for en slik undersøkelse også kan ha stor nytte av filmen, sier Neset.

En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Det er mange som jobber med å gjøre sykehuset mer tilrettelagt for barn og unge. Fra venstre: Marte Knudsen, Hege Kristin Pettersen, Stine Langfjord, Kirsti Agnethe Neset, Annette Fretheim Karlsen, Line Skjærvik, Helga Marie Storå, Marie Rønning Madsen, Silje Hageengen Lundeng og Kenneth Riise Frantzen. (Foto: Ulrikke Jenssen Følvik)

Dobbel feiring på Barneavdelingen

Tirsdag 9. januar var det duket for premierefest i Bodø. Filmen ble vist på storskjerm med rundt 50 inviterte gjester. Glitter, rød løper og popkorn var selvsagt på en slik dag. Hedersgjesten stakk av med den gjeve prisen «Årets skuespiller», Barneavdelingens egen Oscar.

Gruppe mennesker samlet og smiler til kamera
Premiedryss med Oscarstatuetter og blomster! Bak fra venstre: Hege Kristin Pettersen, Kenneth Riise Frantzen, Ola Strand Rønning, Marie Rønning Madsen, Stine Langfjord, Hippo, sykehusklovn. Foran fra venstre: Marte Knudsen, Oliver Strand Rønning og Ulrikke Jenssen Følvik.

I anledning premieren disket Hippo opp med pølse og kaker. Han hadde nemlig bursdag den 6. januar og bidro til å lage dobbel fest på Barneavdelingen.

- Det er ikke hver dag vi kan invitere til premierefest og bursdagsfeiring på samme dag, sier en fornøyd enhetsleder, Hege Kristin Pettersen.

Filmen er laget av Kommunikasjonsavdelingen ved Nordlandssykehuset.

Et barnevennlig sykehus

I 2018 startet Barneklinikken i samarbeid med CL-teamet (et konsultasjonsteam fra BUP) et forbedringsprosjekt som etter hvert fikk navnet «Et barnevennlig sykehus». Målet var å ta i bruk ny kunnskap for å hjelpe barna til bedre å mestre prosedyrer, undersøkelser og behandling de må gjennomgå på sykehuset.

Fire satsningsområder:

1. Å utvikle mer barnevennlige rutiner ved for eksempel blodprøvetaking, bruk av kanyle og innsetting av sonde.
  2. Å unngå bruk av unødig fastholding og tvang.
  3. Å få laget egen informasjon tilrettelagt for barn og ungdom som skal til undersøkelse og behandling.
  4. Å utvikle og implementere et kommunikasjonsverktøy – Hippo – en maskot for Nordlandssykehuset – som skulle gjøre det lettere for helsepersonell å forberede og forklare prosedyrer for barn.​