Karolina skaffet drømmejobben

Jorunn (24), Karolina (22) og Kristine (23) har alle sommerjobb ved Nyfødt intensiv ved Nordlandssykehuset Bodø. - Å jobbe som ferievikar i Nordlandsykehuset er spennende og lærerikt.

Ida Kristin Dølmo, Nordlandssykehuset
Publisert 09.07.2024
En gruppe mennesker på et sykehus

Foto: Nordlandssykehuset

De tre sommervikarene beskriver arbeidsplassen sin ved Nordlandssykehuset som variert, spennende og læringsrike.

Det sier Jorunn Gismervik. Hun er 24 år og sykepleierstudent. I sommer jobber hun som ferievikar ved Nyfødt intensiv ved Nordlandssykehuset Bodø.

- Dette er en meget interessant arbeidsplass hvor jeg får ta del i den daglige driften av avdelingen og et tett innblikk i arbeidet med syke, nyfødte og premature barn. Arbeidsoppgavene varierer ut fra behov, men jeg er blant annet med på å hjelpe foreldre i babystell og spisetrening hvis det trengs. Jeg assisterer også sykepleierne i behandlingen av barna.

Hun sier at å jobbe som ferievikar i Nordlandsykehuset er spennende og lærerikt.

- På min arbeidsplass er det stort fokus på opplæring, og jeg får gradvis slippe mer og mer til i pleien etter hvert som læringskurven stiger.

En person som står ved en vannmasse med en solnedgang i bakgrunnen

Foto: Privat

Jorunn Gismervik på kveldstur.

Varierte, spennende og lærerike

Karolina Sollid er 22 år og skal begynne på sitt fjerde år på medisinstudiet i Tromsø. I sommer jobber hun som assistent ved Nyfødt intensiv i B6.

- Mine arbeidsoppgaver er blant annet lysbehandling og oksygenbehandling av nyfødte, støtte og veiledning i stell og spisetrening, samt å bidra i prosedyrer og situasjoner der jeg kan være til hjelp, sier hun og legger til:

- Å jobbe som ferievikar ved Nyfødt intensiv er virkelig drømmejobben! Arbeidsdagene er varierte, spennende og lærerike, og det er en svært givende jobb. Opplæringen er grundig, og vi går sammen med en erfaren pleier til vi føler oss trygge nok til å gjøre oppgaver på egen hånd. På avdelingen jobber vi som et team, og det er alltid noen som kan gi en hjelpende hånd. Kollegaene er supre og som ferievikar blir man tatt imot med åpne armer og et smil om munnen.

En person som står på en klippe ved en vannmasse

Foto: Privat

Karolina Sollid sier at sommerjobben ved Nyfødt intensiv er drømmejobben, men hun er også flink å nyte mulighetene i fjellet når hun ikke er på jobb.

Fortsetter til høsten

Kristine Haraldsvik (23) jobber som assistent ved Nyfødt intensiv i sommer. Hun forteller om en variert hverdag.

- Jeg lager blant annet morsmelkerstatning, får oversikt over lager og innkjøp av varer, og hjelper til der det trengs. Å jobbe på B6 er noe jeg trives utrolig godt med. Her er det et herlig team som har tatt meg godt imot og som er en god støtte i arbeidsdagen.

I august skal hun starte som helsefagarbeiderlærling ved enheten.

- Det gleder jeg meg veldig til!

Har du lyst til å jobbe i Nordlandssykehuset? Les mer om mulighetene dine her.

En person som rir på en hest

Foto: Privat

Kristine Haraldsvik på hesteryggen.