Full klaff for brødrene Cato og Christer Kjærvik i årets innovasjonstildeling

Tildelingen av Helse Nords innovasjonsmidler ble offentliggjort denne uken. For Nordlandssykehuset Vesterålen ble tildelingen svært oppløftende. Tre av elleve prosjekter ble tildelt prosjektledere med Kjærvik til etternavn!

Petter Øien/Leder Seksjon for forskning
Publisert 27.06.2024
Et par menn iført hvite skjorter og stående i et rom

Foto: Nordlandssykehuset

Christer Kjærvik og Cato Kjærvik fikk tildelt midler.

Fredag 26. april var det frist for å søke Helse Nords innovasjonsmidler. Tildelingen ble offentliggjort tirsdag 25. juni.

Det ble tildelt støtte til elleve innovasjonsprosjekter – åtte nye innovasjonsprosjekter og tre såkalte overføringsprosjekter. Cato Kjærvik er prosjektleder for ett innovasjonsprosjekt og ett overføringsprosjekt mens broren Christer må «nøye seg» med ett innovasjonsprosjekt.

- Vi må vel bare innrømme at den familiære uttellingen etter årets innovasjonstildeling ikke var så aller verst, flirer Cato og Christer.

Les mer: Oppløftende innovasjonstildeling til Nordlandssykehuset

Viktige områder

Fokus for prosjektene er på ortopedi, leddkirurgi og helsetjenesteinnovasjon. Cato skal nå i gang med «eQALICER – Dashbord for kvalitetsbasert kostnadseffektivitet» og «Digital pasientstyrt klinisk proteseoppfølgning med automatisert dataoverføring til Leddregisteret».

- Mine prosjekter er mer digital i sin innretning, forteller Cato.

Les også: Disse har fått innovasjonsmidler for 2024: mer om innovasjon i Helse Nord her

«Capture the fracture – innføring av Fracture Liaison Service (FLS)» medfører tettere oppfølging av pasienter som er i fare for hoftebrudd.

- Formålet med mitt prosjekt er tettere oppfølging av pasienter som er i faresonen for få hoftebrudd. Ved å redusere risiko for brudd, fall og skader blant eldre, kan vi også bidra til redusert dødelighet og innleggelse i sykehus, forteller Christer.

Nå starter arbeidet!

Prosjektene starter opp nesten umiddelbart. De to innovasjonsprosjektene skal pågå til juni 2026, mens overføringsprosjektet skal avsluttes innen sommeren 2025.

- Dette var en særdeles gledelig overraskelse, sier de to. Vi er svært takknemlige over støtten fra Helse Nord. Nå ser vi frem til å komme i gang med prosjektene!