Sommerfugl - vår logo

En gul sommerfugl med et hjerte inni ble i 2002 valgt som Nordlandssykehusets logo. Et utradisjonelt valg til helseinstitusjon å være. Men et sterkt og tydelig valg for det fokus vi som sykehus vil ha: livet og omsorgen for det enkelte menneske.​

Te​​gn​​ing av sommerfugl

​Sommerfuglen er, til tross for sin skjørhet, et sterkt symbol på den styrke og livsvilje som ligger i selv det minste liv.
En gul og blå logo
Inni sommerfuglen er det et hjerte. I det ligger vårt fokus på den omsorg vi har både for pasienter og pårørende.

Fargen gul er en parallell til solens farge, som kilde til alt liv.

Vi møter sykehuset i mange av livets faser. Det kan være ved fødselen, livets begynnelse eller ved døden, livets avslutning. Og det kan være i alle de mindre eller større forhold som gjør at sykehuset blir stedet for behandling og hjelp.

Nordlandssykehuset ble til 1. januar 2002 som et resultat av at staten overtok sykehusene. De tre tidligere sykehusene Nordland sentralsykehus, Nordland psykiatriske sykehus og Lofoten sykehus ble til én ny enhet, ikke bare på papiret, men også i det praktiske arbeid. Etter hvert ble også sykehuset i Vesterålen en del av Nordlandssykehuset.

Vi er et helseforetak som med pasienten i sentrum vektlegger høy medisinsk kvalitet, trygghet og respekt for våre pasienter. På denne måten ønsker vi å skape et sykehus der det enkelte menneske blir ivaretatt på beste måte.

Og i dette arbeidet er den gule sommerfuglen med sitt hjerte vårt merke.​​
Sist oppdatert 12.01.2024