- Jeg har alltid visst det var sykepleier jeg skulle bli

- Ønsket om å bli sykepleier har ligget der som ei spire hele tiden og interessen for helsefag vokste da jeg som 17-åring jobbet på sykehjem. Jeg har alltid visst det var sykepleier jeg skulle bli.

Publisert 03.09.2020
Sist oppdatert 04.10.2020

Siri Frantzen

Det forteller sykepleier Siri Frantzen (26).

Hun har jobbet som sykepleier på Hjerteovervåkningen på Nordlandssykehuset siden sommeren 2017.

- I ett år jobbet jeg i butikk, og da så jeg hvor viktig kommunikasjon mellom mennesker er, samt det å skape en relasjon og tillitt. Men jeg følte det å jobbe som sykepleier var mye mer givende, forteller Frantzen.

26-åringen sier at det å jobbe som sykepleier er en sammensatt jobb.

- Man får se hele mennesket og hjelper dem i sårbare situasjoner. Det handler om så mye mer enn å tørke gamle mennesker i baken. Det handler om helheten - anatomi, fysiologi, ernæring og etikk.

I tillegg har hun vokst som menneske etter at hun begynte å jobbe som sykepleier.

- Jeg har lært mye om meg selv, og jeg har reflektert over livet. Hver dag møter jeg mennesker i sårbare situasjoner, og de slipper deg inn i sitt liv. Jeg føler jeg bidrar til en endring og følger pasientene på veien videre, enten det er inn i livet eller døden. Jeg føler jeg gjør en samfunnsnyttig innsats.