Shirleys gaver

Tusen takk, Shirley, for julegavene du også i år har gitt til pasienter i Nordlandssykehuset Bodø! Bente Brekkhus, Shirleys datter, overrakte gavene på vegne av sin mor.

Kommunikasjonsavdelingen
Publisert 22.12.2021

Dame med rød genser som viser frem ulike gaver som bamse, lester

Bente Brekkhus, Shirleys datter, med noen av gavene Shirleyaksjonen gir til Nordlandssykehusets pasienter i år. Ekstra stas var det å få bildet av Shirley, laget av Terje Berg, som er på førstesiden til Bodøkalenderen for 2022. – Det betyr veldig mye for mamma at det blir delt ut gaver også i år, sier Bente.

Den store forskjellen i år, er at Shirley selv ikke kunne komme til sykehuset for å dele ut gavene. Som hun selv har fortalt, er hun alvorlig syk med kreft. Bente Brekkhus, Shirleys datter, tok derfor initiativ og sørget for at gavene ble samlet inn og gitt til sykehuset.

- Hvis ikke, ville ikke mamma fått ro i seg. Julaften for henne har vært å gi gaver til pasientene på sykehuset og de innsatte i Bodø fengsel. Hun har snakket om dette gjentatte ganger den siste tiden og bekymret seg. Det er utrolig viktig for mamma at dette blir gjort. Jeg er mammas hender i dag, sier Bente.

- Mamma ber meg si at disse gavene er et uttrykk for kjærligheten til Bodø, og at det er Shirleyaksjonen som er giver, ikke henne. For pengene og giverne er alle sammen fra Bodøs befolkning og forretningsliv, sier Bente.

Bente hadde også med seg en veldig spesiell gave fra Shirley til selve sykehuset, et flott bilde laget av Bodø-tegneren Terje Berg. Bildet viser Shirley i Glasshuset og er forsiden på Bodøkalenderen 2022.

- Dette er stor stas. Det er et veldig flott og fargerikt bilde. Vi skal finne et godt synlig sted å henge opp bildet, sa Randi Angelsen, kommunikasjonssjef i sykehuset.

I år er det særlig barna på barneavdelingen som får mange gaver. Det er leker, bamser og hjemmestrikkede lester. Men også de voksne får små julenisser til å pynte med.

Tre damer som smiler mot kamera og viser gaver de har fått

Tusen takk for gavene, Shirley! Det sier Anita Kvarsnes (t.v.), klinikksjef i Barneklinikken og Bente Bredesen, leder for Seksjon for renhold i Nordlandssykehuset. Shirleys datter Bente Brekkhus, overrakte gavene på vegne av sin mor, Shirley.

- Vi er svært takknemlig for gavene, sa Anita Kvarsnes, klinikksjef ved Barneklinikken i Nordlandssykehuset. - Gavene er en stor oppmuntring for barna.

Renholdsleder Bente Bredesen var også tilstede og skal sørge for at gavene blir fordelt til de voksne pasientene som må tilbringe julekvelden på sykehus.

- Vi hjalp til også i fjor da pandemien hindret Shirley fra å gå julevisitten selv. Slik blir det også i år, sa hun.

Shirleys datter, Bente sier at mange av gavene er hentet frem fra «julerommet» i huset hjemme.

- Mamma hadde et eget rom der hun oppbevarte ting til Shirleyaksjonen. Mange av gavene er hentet fra dette rommet. Det meste er derfor gaver som Shirley selv har skaffet til veie. Vi vil gjerne også nevne bokhandelen Norli på City Nord som har bidratt til gavene til sykehuset i år. Gavene til fengslet er sponset av City Nord.

Bente sier at det har vært mye arbeid med innsamlingen av gavene. Godt hjulpet av Shirleys gode venn, Ebba Engan, har de samlet sammen gavene.

- Arbeidet forteller mye om hvor dedikert mamma har vært for oppgaven, og for en energi hun har hatt, avslutter Bente.

Nordlandssykehuset takker for gavene og sender de varmeste ønsker om en god jul til Shirley og hennes familie!​