Kristoffer fikk pris for sitt arbeid: - Det er kult!

Kristoffer Endresen ble Årets Nordlandsdoktor 2020.

Ida Kristin Dølmo, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 27.08.2020
Sist oppdatert 10.02.2023
Kristoffer Endresen

- Det er kult dette, absolutt, sa overlege Kristoffer Endresen ved Mikrobiologisk avdeling ved Nordlandssykehuset da han torsdag formiddag fikk utdelt prisen som Årets Nordlandsdoktor 2020.

Hvert år gir Nordland legeforening ut en pris til leger som på ulikt vis har gjort seg fortjent gjennom utøvelsen av sitt fag. Årets pris gikk til 33 år gamle Endresen fra Bodø.

- Det er klart det kjennes litt rart når én person får så mye oppmerksomhet, spesielt når min innsats ikke er mulig å gjøre uten mine kollegaer. Jeg har hatt god støtte fra legekollegiet, bioingeniører, sekretærer og alle på avdelingen. Jeg er veldig glad for denne prisen og oppmerksomheten vi får på oss. Vi gjør en skjult, men i mine øyne en viktig jobb. Tusen takk!

Høstet lovord

Endresen studerte medisin i Tromsø fra 2005 til 2011. I juli 2014 startet han som LIS på Medisinsk avdeling, og begynte som LIS på Mikrobiologisk avdeling midt i influensasesongen februar 2015. Han kompletterte sin sideutdanning på Infeksjonsmedisinsk seksjon første halvdel av 2019. Fra 1.mars 2020 har han jobbet som konstituert overlege på Mikrobiologisk avdeling der han i det daglige blant annet jakter på bakterier, sopp, parasitter og virus.

Avdelingsoverlege Sandra Åsheim på Mikrobiologisk avdeling skrøt uhemmet av Endresen under prisutdelingen torsdag.

- Jeg er fantastisk stolt av deg! Når man tenker på hvor mange leger det er i Nordland, er dette virkelig stort. Du har gjort oss synlig på kartet, på avdelingen, i klinikken, på sykehuset og i Nordland, sa hun.

Utfordrende tid

Nordland legeforening skriver at Endresen helt fra starten av koronaviruspandemien har bidratt til god håndtering av denne ekstraordinære situasjonen:
"Han har fremmet godt samarbeid, både mellom legene i Nordland, og med andre ansatte i helsetjenesten. Spesielt har legene i kommunehelsetjenesten opplevd godt og fleksibelt samarbeid og fått god veiledning i en utfordrende tid. Endresen har også bidratt med engasjert undervisning i flere ulike fora for leger.
Sammen med kollegaer ved laboratoriet ved Nordlandssykehuset har han jobbet systematisk med forbedringsarbeid, og blant annet kartlagt behovene i kommunene uten å påføre kolleger unødvendig merarbeid og rapportering. Han flere ganger vært med å finne kreative løsninger på utfordringer som har oppstått.

Prisen er også en takk til hele mikrobiologisk avdeling ved Nordlandssykehuset som har lagt ned veldig mye arbeid som ikke alltid er synlig, men dog veldig viktig."