Her glemmer Johanne (3) at hun har vondt

Virtuelle ballonger, fisker som svømmer og en fotball som spretter rundt på gulvet skal ta leken og bevegelsene tilbake til barn som er innlagt i Nordlandssykehuset Bodø.

Publisert 25.04.2024
Sist oppdatert 26.04.2024
Barn hopper på ballonger med klovn

Foto: Ulrikke Jenssen Følvik

På gulvet svømmer det fisker som Johanne og sykehusklovnene prøver å jage bort.

Røde, grønne og gule ballonger beveger seg over gulvet og lyden av ballonger som sprekker fyller rommet når Johanne (3) og sykehusklovnene Falleri og fallera og Trulte hopper på bildet av ballongene som er i bevegelse. Smilet, latteren og gleden i ansiktet til treåringen er ikke å ta feil av – dette er GØY!

- Få de bort, ler Johanne.

- Ja, få de bort, sier Trulte, mens de begge hopper etter ballongene slik at de sprekker én etter én.

Det nye, virtuelle leketøyet har fått plass i taket i gymsalen ved Nordlandssykehuset Bodø.

Johanne har vært mye innlagt i Nordlandssykehuset siden i fjor sommer, og har nettopp vært gjennom en operasjon.

- Hun har derfor ikke bevegd seg så mye før nå. Her glemmer hun at hun har vondt, forteller mamma Ida Marie Carlsen.

Målet med det nye leketøyet er å få en avveksling i sykehushverdagen, motivasjon til å bevege seg og senke skuldrene litt.

Barn med mamma og to klovner

Foto: Ida Kristin Dølmo

Sykehusklovnen Falleri og fallera, Johanne (3), mamma Ida Marie Carlsen og sykehusklovnen Trulte.

Virtuell spillmaskin

Det var i fjor at rådgiver Gunn-Kristin Ringdal ved Avdeling for kvalitet og E-helse i Nordlandssykehuset var i et møte med en leverandør, da hun ble gjort oppmerksom på det virtuelle verktøyet.

- De hadde levert en interaktiv prosjektor til et annet sykehus, og jeg spurte om vi kunne få låne en, forteller hun.

I høst har derfor en prosjektor vært provisorisk montert i et rom ved biblioteket i Nordlandssykehuset, hvor barn fra Barneavdelingen og skolen i sykehuset kunne prøve den ut. I januar 2024 fikk den en fast plass i taket i gymsalen i sjuende etasje.

- Det er egentlig en spillmaskin hvor du er nødt til å være i bevegelse for å bruke den. Maskinen har fem vanskelighetsgrader, og man kan kjøpe flere moduler etter behov, forklarer Ringdal.

Det er mange ulike aktiviteter å velge mellom, og man kan leke alene, sammen i gruppe eller konkurrere mot hverandre.

Lek på gulvet

Foto: Ulrikke Følvik Jenssen

Bildet av ballongene dukker opp fra venstre og "flyr" over gulvet, helt til Johanne og klovnene tramper på dem til de sprekker.

- Kan du ikke bruke føttene til å sparke ball eller hoppe på ballonger, kan du ligge og spille bordtennis, ta på fiskene som svømmer forbi, eller ligge og se på stjernehimmelen. Pasientene blir oppmuntret til mer bevegelse enn de vanligvis ville fått, forteller lærer Vivi-Ann Solheim i sykehusets skole.

- Her kan du senke skuldrene og få ledd litt, legger Gunn til.

Lekebasert læring

Rommet kan brukes av alle diagnosegrupper og er tatt i bruk av pasienter som sitter i rullestol, har diabetes eller ME. Voksne pasienter med for eksempel slag kan også ha nytte av dette tilbudet. Søsken og pårørende er også velkomne.

- Vi har også brukt det til barn som er obstipert/forstoppet, for å få dem i bevegelse. Rommet brukes spesielt av barn som er her over lengre tid, og som trenger et tilbud til lange dager på sykehus. Her får de inn litt lek, en pause og miljøforandring. Dette er et lavterskeltilbud når man ikke kommer seg ut av sykehuset. Det er stas å komme hit, sier barne- og ungdomsarbeider Silje Hageengen Lundeng ved Barneavdelingen.

De forteller at dette er for alle aldersgrupper og noe alle kan forstå.

- Barna tar det mye kjappere enn oss. Når vi prøver å bla oss nedover i menyen med fjernkontrollen, tar de den fra oss og blar hit og dit, og legger til aktiviteter i favoritter. Det er ungene som kan dette best, det er artig å se. Det har gitt mestring hos alle som har prøvd. På et sykehus er det mye alvorlig rundt oss, her får de et lite friminutt, sier Solheim.

Tre personer ligger på et gulv

Foto: Ida Kristin Dølmo

Fra venstre: Lærer Vivi-Ann Solheim, barne- og ungdomsarbeider Silje Hageengen Lundeng og rådgiver Gunn-Kristin Ringdal. Her ligger de på gulvet med bildet av fisker over seg. Bildene kommer fra en prosjektor i taket.

Som lærer i sykehusets skole, ser hun også den pedagogiske nytten av verktøyet.

- De kan hoppe gjennom tallrekken og alfabetet, og svarer på quiz. Det er lekebasert læring, og nysgjerrigheten de får ved å finne ut hva de skal gjøre, gjør at de også tenker strategi.

- Vi er veldig glade for at vi har fått lov til å kjøpe inn dette. Denne gleden betyr så mye for pasientene, sier Ringdal.

17.mai-lyd!

For Johanne og mamma er dette et nødvendig pusterom i en travel og kjedelig sykehushverdag.

- Det artigste er å gå på fiskene, hoppe på ballongene og danse på pianoet, forteller Johanne.

Mamma Ida Marie står og ser på at datteren hopper og spretter.

- Dette er en veldig fin måte å få ungene opp og bevege seg litt, komme seg ut av avdelingen, slå i hjel tid og få andre inntrykk, sier hun.

- Det e 17. mai-lyd! roper Johanne mens hun går over danser over stjernehimmelen og plingelyden ljomer. Sykehusklovnene stikker til henne en blank klinkekule.

- Se! Jeg fikk en stjerne! Den skal jeg ha på rommet mitt, gliser treåringen.

Tre damer