Erna, Bent og Espen på plass

De nye maskinene som analyserer Covid-19-prøver er på plass i laboratoriet ved Nordlandssykehuset Bodø. Onsdag ble navnene offisielle.

Publisert 14.04.2021
Sist oppdatert 16.03.2023
Nye biomek-maskiner

Kollegaene Ingvild Berg, Guro Stødle og Sophie Fische klippet snora da de navnene på de nye maskinene ble offentliggjort onsdag.

Vi har som tradisjon å gi alle instrumentene våre navn. Vi har hatt disse instrumentene siden i høst, men det er først nå de har fått navn, forteller assisterende enhetsleder Guro Stødle ved Molekylærbiologisk enhet ved Nordlandssykehuset.

Onsdag 14. april 2021 var det offisiell navneavduking for tre Biomek i7-maskiner.

Maskinene er kjøpt inn for å analysere Covid-19-prøver og imøtekomme kravene om antall analyser. Produsenten av maskinene er Beckman Coulter.

Klippet snor

Med representanter fra leverandøren Nerliens Meszansky til stede, fikk de ansatte i enheten overvære seansen fra auditoriet.

Det var fagansvarlig bioingeniør Ingvild Berg som fikk æren av å klippe den første snora.

- Takk til produksjonssjef Reza Nour i Nerliens Meszansky som klarte å levere instrumenter på rekordtid, da pandemien sto på som verst. Lisbet (enhetsleder Lisbet Villa, red.anm.) sto på sammen med innkjøpsavdelingen og fikk dem raskt på plass. Tradisjonen er at når vi har flere like instrumenter, liker vi å gi dem navn for å kunne skille dem, sa Ingvild til sine kollegaer over telefon.

Fagansvarlig Sophie Fische klippet den andre snora. Hun fikk jobben med å verifisere to av maskinene.

Ny biomek

Ingvild Berg klippet snora. Her sammen med Reza Nour i Nerliens Meszansky. Guro Stødle filmer seansen til kollegaene som hadde tatt plass i auditoriet.

Navneavsløring

Andre maskiner på enheten har fått navn som blant annet Knoll og Tott, og Ole, Dole og Doffen. Historien bak navnene på de nye Biomek i7-maskinene er ganske så spesiell.

- Jeg og Ingvild møttes en dag på jobb da vi begge hadde kommet på navneforslag, forteller Guro.

- Jeg sa at jeg måtte få si min idé først, ler Ingvild.

Bioingeniørene hadde helt tilfeldig tenkt på de samme navnene, noe som også gjorde det enkelt å døpe dem.

Biomek

De nye maskinene har fått navnene Erna, Bent og Espen, oppkalt etter Erna Solberg, Bent Høie og Espen Nakstad.

- Erna og Bent deler rom, mens Espen har fortjent enerom på grunn av særdeles god formidlingsevne, synes vi. Vi har et rom med romnumkmer 007, James Bond-suiten, og der skal Espen få bo, legger Guro til.

Flere analyser

Enheten bestilte tre maskiner og fikk de to første i oktober og november. Den siste kom etter nyttår.

- Vi er veldig fornøyde. Dette gjør at vi klarer å ta unna flere prøver enn med den gamle instrumentparken, sier Berg.

Biomek

Nye instrumenter må testes grundig før de tas i bruk. Dette har gitt de fagansvarlige mye ekstra jobb i en ellers hektisk hverdag. - I dag feirer vi at vi er i mål og har fått alle instrumentene i drift ved å gi dem navn, sier Guro.

Instrumentene er pipetteringsroboter og kan utføre mange oppgaver. Akkurat nå brukes de til å scanne prøve-ID, overføre prøve fra rør til plate, tilsette reagens, riste brett og overføre til nye brett.

- Vi har også fått hjelp av leverandør til å programmere instrumentet til å kunne slå sammen prøver, slik at flere prøver kan analyseres i samme rør. Dette gjør at vi sparer store mengder reagenser og plastartikler, og ikke minst gir det oss kapasitet til å analysere flere prøver på kortere tid, sier Guro.

- Disse maskinene er mer automatisert og gir oss mindre fysisk jobb, legger Sophie Fische til.

Maskinene brukes for tiden til å analysere Covid-19, men kan brukes til andre formål når trykket på denne typen analyser ikke er så stort.

Navnefesten ble markert med is og sjokolade i auditoriet.

Biomek

- Vi har hatt svært godt samarbeid med leverandør. Vi har fått god hjelp til installasjon, programmering og leveranse, sier de.