- Det som møtte oss her er ubeskrivelig

Tre ansatte fra Nordlandssykehuset er med i det norske EMT-teamet som nå er stasjonert i flyktningeleiren på Lesvos.

Publisert 15.10.2020

Ansatte fra Nordlandssykehuset i Lesvos

Bildene er tatt av de ansatte som nå jobber i flyktningeleiren i Lesvos.

- Den håpløse totalsituasjonen over så lang tid, gjør flyktningene svært preget, skriver anestesilege Stig-Arild Stenersen fra Lesvos.

Han har sendt oss bilder og tekst fra flyktningeleiren.

Fra Nordlandssykehuset er barnelege Ingunn Nessestrand, anestesilege Stig-Arild Stenersen og anestesisykepleier Mette Sivertsen med i det norske EMT-teamet (Emergency Medical Team).

Stenersen skriver at de nå er vi godt i gang med arbeidet.

- Mette Sivertsen kom ned til Hellas allerede 14. september og var med på etableringen av klinikken. Ingunn Nessestrand og jeg kom ned 30. september. Da var klinikken oppe å gå, og de først ankomne hadde gjort en kjempejobb, sier han.

- Klinikken vår er delt inn i to telt, med to leger og tre sykepleiere i hvert. I tillegg har vi to jordmødre som har egen spesialtrailer for fødsels- og kvinneomsorg, samt medbrakt ambulanse bemannet med paramedics til bruk i leiren.

120-150 pasienter får behandling hver dag.

- Det som møtte oss her er ubeskrivelig. Sykdomstilstandene i seg selv er overkommelige, men forholdene de lever under, gjør dem svært preget. Jeg var i Middelhavet med den norske båten som plukket opp flyktninger utenfor kysten av Libya. Det gjorde også inntrykk, men dette…

- Takknemlige pasienter og ikke minst en veldig fin gjeng i teamet drar veldig opp!

Det norske bidraget avsluttes 26. oktober. Hvem som fortsetter arbeidet etter teamet er enda ikke klart.

Ansatte fra Nordlandssykehuset på flyktningeleiren i Lesvos