Nye rutiner for registrering av spiseforstyrrelsesdiagnose
Hvordan kan vi sikre at vi kun registrerer personer med spiseforstyrrelser som hoveddiagnose inn i NORSPIS?
Publisert 22.06.2026

Spørsmålet har nylig vært oppe til diskusjon i fagrådet vårt, og vi jobber med å finne gode løsninger.
Slik systemet fungerer i dag, registreres diagnose kun ved behandlingsslutt. Det vil i praksis si at vi kan få inn data fra startregistreringer der pasienten ikke er i NORSPIS sin målgruppe.
Målet er å finne en løsning hvor vi unngår å registrere pasienter uten spiseforstyrrelsesdiagnose i NORSPIS.
Vi ser på muligheten for å utvikle et enkelt diagnoseskjema som fylles ut ved start, men utvikling tar tid.
I mellomtiden foreslår vi følgende løsning:
- Send ut pasientskjema som vanlig. (Disse brukes uansett klinisk)
- Ikke fyll ut skjemaet «Registreringstype» før det er klart at pasienten har en spiseforstyrrelse som hoveddiagnose. (Om dette skjemaet ikke fylles ut, overføres ikke data til NORSPIS)