Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Nye rutiner for registrering av spiseforstyrrelsesdiagnose

Hvordan kan vi sikre at vi kun registrerer personer med spiseforstyrrelser som hoveddiagnose inn i NORSPIS?

Publisert 22.06.2026
En gaffel og kniv ved siden av en klokke

Spørsmålet har nylig vært oppe til diskusjon i fagrådet vårt, og vi jobber med å finne gode løsninger.

Slik systemet fungerer i dag, registreres diagnose kun ved behandlingsslutt. Det vil i praksis si at vi kan få inn data fra startregistreringer der pasienten ikke er i    NORSPIS sin målgruppe.

Målet er å finne en løsning hvor vi unngår å registrere pasienter uten spiseforstyrrelsesdiagnose i NORSPIS. 

Vi ser på muligheten for å utvikle et enkelt diagnoseskjema som fylles ut ved start, men utvikling tar tid.

I mellomtiden foreslår vi følgende løsning:

  1. Send ut pasientskjema som vanlig. (Disse brukes uansett klinisk)
  2. Ikke fyll ut skjemaet «Registreringstype» før det er klart at pasienten har en spiseforstyrrelse som hoveddiagnose. (Om dette skjemaet ikke fylles ut, overføres ikke data til NORSPIS)