En gruppe kvinner som står foran en statue

Pasient- og pårørendetorget

Velkommen til vår møteplass for pasienter, pårørende, besøkende og helsepersonell. Her kan du få informasjon om  ulike pasient- og brukerorganisasjoner og hva vi kan tilby. Du finner oss i sykehusets foaje.

Pasient- og pårørendetorget er betjent onsdager kl. 11.00 til 14.00.

Når torget er bemannet vil frivillige være synlige i foajeen i tillegg til at vi har kontor K01.098 ved resepsjonen. På kontoret kan de frivillige dele ut brosjyremateriell fra de ulike pasient- og brukerorganisasjonene og veilede til trygg helseinformasjon på nett. Oversikt over alle brukerorganisasjoner i Norge er alltid tilgjengelig i foajeen. Oppslagsveggen finner du ved trappeløpet i K- fløya.

De frivillige som betjener Pasient- og pårørendetorget har selv erfaring med å leve med langvarige helseutfordringer eller med å være pårørende til noen som lever med langvarige helseutfordringer. De frivillige representerer ulike pasient- og brukerorganisasjoner i Nordland og har deltatt på opplæring og underskrevet taushetserklæring.

Dette er et samarbeid mellom pasient- og brukerorganisasjonene i Nordland og lærings- og mestringssenteret i sykehuset.

I linken under finner du en oversikt over brukerorganisasjoner i Norge laget av frivillige ved Pasient- og pårørendetorget. Oversikten revideres årlig. Vi gjør oppmerksom på at oversikten kan være ufullstendig og tar imot tilbakemeldinger ved behov for oppdateringer.

Oversikt over Brukerorganisasjoner i Norge

Brosjyre om brukerorganisasjoner og LMS i Lofoten, 2022.pdf

E-post: pptorget@gmail.com

Du kan også sende e-post eller ringe vår samarbeidspartner Lærings- og mestringssenteret.

lmsenter@nlsh.no​

Telefon: 75 57 00 14

Vi er en trivelig gjeng med frivillige som har det hyggelig sammen på vakt. Det føles godt å bruke egen erfaringskompetanse til å gjøre en forskjell for folk. Vi tar gjerne imot flere, velkommen skal du være!

For å bli frivillig ved Pasient- og pårørendetorget må du ta kontakt med din brukerorganisasjon. Brukerorganisasjonen bekrefter at du egner deg til oppgaven og melder deg til opplæringskurs ved Læring- og mestringssenteret. Deretter må du gjennomføre et 4- timers opplæringskurs og signere samarbeidsavtale med taushetsplikt.

For å være frivillig ved pasient- og pårørendetorget må du ha et avklart forhold til egne helseutfordringer og være i stand til å ta den andres perspektiv i møte med pasienter og pårørende. Du må kunne kommunisere godt og ha forståelse og respekt for at andre kan møte sykdom og helseutfordringer med andre mestringsstrategier enn du selv ville valgt.

Du kan hospitere på Pasient- og pårørendetorget før du bestmmer deg for om du vil ta opplæringskurset og signere avtale. På hospitering går du sammen med en erfaren frivillig og observerer og reflekterer rundt hvordan verten møter, snakker med og veileder folk han eller hun møter.

" Jeg kan absolutt anbefale dette for andre, det er et veldig givende arbeid om man gjør en forskjell i hverdagen for andre"

Lærings- og mestringssenteret legger fortløpende inn vaktene du ønsker å ta på vaktlisten under. Send dine vaktønsker til lmsenter@nlsh.no eller ring oss på 75 57 00 14.

Åpningsdag Person/Organisasjon Person/Organisasjon
JANUAR JANUAR JANUAR

17. januar

Torny Kolberg fra Bodø og Norsk revmatikerforbund   Ann-Torill Jakobsen Norsk forening Ehlers - Dalos syndrom